policia1365380699 Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Jeg har vært i kontakt med en person med kjent hepatitt C (og muligens HIV) og er bekymret for om jeg kan ha blitt smittet. Jeg la hånden min på hans hånd, og når jeg tok den vekk kjente jeg at det var klissete/seigt og så at den ene fingeren hans var dekket av et tynt lag “halvstørknet” blod. Jeg så ikke noe blod på min egen hånd, men så ikke så godt etter for jeg var litt forfjamset.. Jeg vasket hendene med såpe og vann. Litt senere så jeg at jeg hadde et ca 1 cm langt “papirkutt” i en av fingerbøyefurene – åpent, ganske overflatisk og rosa/rød-glinsende, men ikke noen synlig blødning og så tynt at fingrene måtte strekkes helt ut for å se at det var noe sår der. Såret lukket seg samme kveld. Tror du hep C-viruset kan ha overlevd i slikt “klissete” blod og at jeg kan ha vært så uheldig og blitt smittet? Tror du smitterisiko i så fall er større eller mindre ift ved sprøytestikk? Synes du jeg skulle få tatt en test – og burde jeg isåfall vente 6-12 uker, eller er HCV-RNA-testing (1-2 uker?) tilgjengelig for hvermannsen? Jeg er en tidligere frisk jente i 20-årene, hepatitt B-vaksinert – og nå veldig bekymret. Takknemlig for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/218616-hepatitt-c/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Jeg kan berolige deg at hepatitt C er relativt lite smittsom. Det er svært lite sannsynlig at HCV smitte vil kunne overføres ved en slik kontakt du beskriver. Smitterisiko ved en slik kontakt er klart minndre enn ved sprøytestikk. HIV er noe mer smittsom, men selv det er lite sannsynlig. Jeg kan selvfølgelig ikke være så kategorisk at jeg sier: ikke sjanse, men sjansen er i alle fall veldig lite. Hvis du går rundt med uro og tenker på det da vil jeg anbefale at du tar en test om noen uker. Du kan også klarlegge hvorvidt personen du var i kontak med er virkelig HIV positiv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/218616-hepatitt-c/#findComment-1619511 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.