Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er en jente på 37 år som plages med anfall av hurtig hjerte klapp, trangt bryst, med smerte som går fra rett under strupehode, og slår ned i magen, ståler ut i armer og ben. Det føles som om jeg skal besvime. Jeg har forsøkt å ta pulsen noen ganger, og det virker ikke som den er regelmessig, ca 85.

Disse anfallene kommer nesten utelatene når jeg har lagt meg, og aldri når jeg er i aktivitet.

På senere tid har det kommet oftere, 1-3 ganger i uken.

foruten at jeg blir veldig redd når dette pågår, forstyrrer det søvnen. Anfallet varer en 1/2 time til 1 times tid.

Jeg kan sovne, og så våkne av ett nytt anfall.

Jeg skriver deg fordi jeg for tiden er i utlandet for 2 mnd, og lurer på om jeg burde oppsøke lege her. Jeg har også lurt på om jeg burde gå til lege mens anfallet pågår?

Dette begynner å gjøre meg veldig engstelig.

På forhånd tusen takk for svar.

hilsen Tri68

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/218675-hjerte-klapp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Dette høres ikke farlig ut. Sannsynligvis har du det vi kaller paroxysmal tachykardi; det betyr bare at et eller annet stresser hjertet til å slå litt raskere. Sålenge pulsen er jevn, og den ikke slår SÅ hurtig at du får for lite blod til hjernen og blir svimmel, er det ikke farlig. Dersom det er veldig plagsomt, finnes det medisiner som motvirker hurtig puls. Du kan ved anledning be om en legsjekk med EKG. Det går også an å gjøre døgnmålinger ( Holter-registrering) dersom problemet øker. En stressende livssituasjon, kaffe og nikotin vil forværre hjertebanken.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/218675-hjerte-klapp/#findComment-1621027
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...