melinda Skrevet 12. mars 2001 Del Skrevet 12. mars 2001 Jeg er en kvinne midt i livet som har en jobb som gjør at jeg ofte må stå frem i møter, holde innlegg osv. Jeg er aldri særlig nervøs på forhånd (har ikke lampefeber). I løpet av det siste året har jeg merket at nervøsiteten har kommet som kastet på meg litt etter at jeg har startet opp. Dette arter seg som voldsom skjelving, slik at jeg nesten ikke greier å stå på beina og jeg greier ikke å fortsette å snakke. Alt går liksom trill rundt. Dersom jeg får en kort pause ved at noen andre sier litt, "henter" jeg meg inn igjen, og jeg har da ikke problemer med å fortsette. Faktisk liker jeg det svært godt. Dette er så merkelig, og det har nå begynt å hemme meg både i jobben min og i privatlivet (har f.eks. sluttet med korsang). Har prøvd valium før en "opptreden", men det virker ikke. Er nå redd for at jeg må slutte i jobben min pga. dette. Finnes det noen medisin som kan forhindre denne manglende kroppsbeherskelsen? Jeg vurderer det slik at det nå har blitt en angst for angsten jeg lider av. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/21869-manglende-kroppsbeherskelse-ved-nerv%C3%B8sitet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knut-Erik Ånensen, Allmennlege Skrevet 13. mars 2001 Del Skrevet 13. mars 2001 Til melinda Jeg tror du har ganske rett i at du nå er blitt "redd for å bli redd"- og det kan være vrient å bli kvitt. Det er dessverre ikke nødvendigvis noen logisk god forklaring på hvorfor slikt skjer. Det kan skyldes hormonelle forandringer, overgangsalder?? Enkelte kan ha nytte av en "b-blokker", dvs en type medisin som roer hjertet og adrenalinimpulsen noe. Ellers kan lettere form for psykoterapi kanskje være nødvendig for å lære mestring på dette felt. Ta kontakt med legen din påny for å diskutere dette videre! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/21869-manglende-kroppsbeherskelse-ved-nerv%C3%B8sitet/#findComment-94090 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest smilet Skrevet 13. mars 2001 Del Skrevet 13. mars 2001 Til melinda Jeg tror du har ganske rett i at du nå er blitt "redd for å bli redd"- og det kan være vrient å bli kvitt. Det er dessverre ikke nødvendigvis noen logisk god forklaring på hvorfor slikt skjer. Det kan skyldes hormonelle forandringer, overgangsalder?? Enkelte kan ha nytte av en "b-blokker", dvs en type medisin som roer hjertet og adrenalinimpulsen noe. Ellers kan lettere form for psykoterapi kanskje være nødvendig for å lære mestring på dette felt. Ta kontakt med legen din påny for å diskutere dette videre! Hei Melinda! Kjenner meg igjen i det du beskriver. Har selv vært plaget med angst, og angst for angsten. Pusteteknikker kan være nyttig i denne sammenheng, noe jeg bla. har lært ved psykomotorisk fysioterapi. Du kan f.eks puste i "firkant"-dvs. inn - hold - ut - hold. Da blir O2 og CO2 balansert, og symptomene kan forsvinne! Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/21869-manglende-kroppsbeherskelse-ved-nerv%C3%B8sitet/#findComment-94158 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.