Gå til innhold

Sykemeldt pga depresjon - utenlandsreise?


nypa

Anbefalte innlegg

Hva er konsekvensene av å reise til utlandet når man er sykemeldt pga depresjon? Legen/psykiateren vil ikke anbefale det men sier at han kan vente med å sykemelde meg til etter at jeg kommer hjem. Psykologen min mente at det var bra for meg å reise. Arbeidsgiveren min har oppfordret meg til å be om sykemelding for så å reise. Jeg vil derfor komme til å reise på tross av at jeg er sykemeldt. Hva kan konsekvensene bli ved å reise utenlands når man er sykemeldt? Vil det ha innvirkning på forsikringen min om det skulle skje noe der nede? Jeg kan ikke forstå at det skal ha noen innvirkning på sykepengene jeg mottar heller, da reisen foregår i de første 14 dagene av sykemeldingsperioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Been there, tryed that...

Min mann ble sykemeldt i fjor høst, depresjon var diagnosen. Vi hadde allerede bestilt en ferietur til utlandet, og det ble litt "rabalder" for å få det til.

Psykiatrisk sjukepleier sa det ikke var tillatt å forlate landet. Fastlegen hadde ikke peiling, henviste til psykiatrisk sykepleier. Jeg tok søk på nettet, fant lovteksten som sier at det er lov dersom det ikke går ut over behandlingen.

Det gjorde det defintivit ikke for mannen, det gjorde bare godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:)

Jeg var sykemeldt i sommer.

Jeg skulle få være med mamma og pappa og resten av familien til syden.

Jeg spurte lege om det var greit, det var ingen problem:)

Det gjorde bare godt å komme seg bort:))

God tur!

Vennlig hilsen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du kan ta deg tid til å svare på dette spørsmålet. Hva er faktum i denne saken? Hvilke konsekvenser kan det få å reise uten velsignelse fra psykiater/lege?

Jeg vet med meg sjøl at min depresjon ikke vil bli værre på reisen. Jeg har derimot uttrykt redsel for selve flyreisen i form av at jeg frykter panikkangst på flyet. Det er viktig for meg at jeg klarer å forholde meg rolig da jeg skal reise med mine to barn. Har derfor fått resept på 2 mg Vival.

Når arbeidsgiver har sagt at jeg kan reise utenlands i sykemeldingsperioden er det vel lite trolig at han trekker meg i lønn i ettertid pga at jeg reiste. Når det gjelder reiseforsikringen har jeg etter å ha lest litt i forsikringsvilkårene fått inntrykk av at den kun bortfaller hvis skade oppstår pga syknom som var kjent før avreise. Det vil vel si at hvis jeg ramler helt av skafte og må ha behandling der nede, så dekker de ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest adgarhd

Det står at man ikke kan reise utenlands når man er sykmeldt og sykepengene kan bli stoppet. Men jeg regner med at det brukes skjønn her. Om det ikke er "betalt ferietur" du skal på, og ikke forstyrrer behandling osv går det nok greit. Jeg har selv reist utenlands for å besøke slekt uten å si ifra, men jeg gikk ikke i behandling og hadde ingen forpliktelser. Dessuten visste jeg grunnen til at jeg var sykemeldt ikke ble forverret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Når en er sykemeldt og vil reise utenlands, skal en ha anbefaling fra behandlende lege.

Om en ikke har slik anbefaling og likevel reiser, vil en miste retten til sykepenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når en er sykemeldt og vil reise utenlands, skal en ha anbefaling fra behandlende lege.

Om en ikke har slik anbefaling og likevel reiser, vil en miste retten til sykepenger.

Heldig vis fikk jeg i dag psykiateren til å forstå at reisen vil gjøre meg godt og at det ikke forverrer min helsetilstand. Dermed kan jeg reise med god samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiste på langweekend til Spania for noen uker siden da jeg var delvis sykemeldt. Arbeidsgiveren min sa ikke noe på det. Hun var enig at det sikkert ville være godt for meg å komme seg vekk noen dager. Da jeg kom hjem var jeg god som ny. Sol og lyset gjorde godt ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Når en er sykemeldt og vil reise utenlands, skal en ha anbefaling fra behandlende lege.

Om en ikke har slik anbefaling og likevel reiser, vil en miste retten til sykepenger.

Bare til opplysning, så søkte jeg Trygdekontoret om å få reise til utlandet i sykemeldingsperioden, men jeg fikk til svar at siden dette dreide seg om de første to ukene (altså i arbeidsgiverperioden) henla de saken og ba meg ta dette opp med arbeidsgiver. Altså Trygdekontoret hadde ingen innvendinger på at jeg reiste utenlands mens jeg var sykemeldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...