Gå til innhold

Fjerning av galleblære?

Anbefalte innlegg

Magi1365380952

Min far har hatt galleblærebetennelse to ganger, begge med sykehusinnleggelse og behandling med antibiotika.Anfallene kom med ca. 6mnd. mellomrom.Min far er frisk,69 år,ikke overvektig. Vi,familien og far er veldig i tvil,skal ,bør han fjerne galleblæren?Blir han bra ved event. fjerning?

Har galleblæren hans etter to betennelser fått arr?Blir det da vanskeligere med kikhullskirurgi?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/218832-fjerning-av-gallebl%C3%A6re/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

De fleste får fjærnet galleblæren etter første "anfall" med betennelse. Vanligste årsak til betennelse er at gallestener kiler seg fast i utløpskanalen. men dersom det er en annen årsak hos faren din, kan det hende at det ikke er grunn til fjærning. Eller legene kan ha vurdert at han vil være best tjent med å ikke fjærne den. Man kan jo spørre seg om dette er riktig siden han fikk tilbakefall. Synes at han bør kontakte fastlegen sin, for at denne skal konferere med kirurgen. Kan ikke tenke meg at to infeksjoner skal gjøre det vanskeligere med kikkhulls-kirurgi, medmindre det har dannet seg arrvev rundt galleblæren. Spør også fastlegen om han kan få kost-råd for å hindre nye anfall.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...