Gå til innhold

er det noe problem å være fargeblind lege?

Anbefalte innlegg

Gjest fargeblind fetter

Fetteren min som er fargeblind har begynt på medisinstudiet. Han er en person som man ikke kan ta med seg og plukke tyttebær feks, han kan ikke skille bærene fra bladene. Enkelte brettspill med startbrikker som har farger er også vanskelig for han.

Vil han få problemer som nyutdannet lege? For hva om han ikke kan lese av en urinstick eller se enkelte hudforandringer på kroppen. Hva gjør man da?

og er det noen videreutdanninger som han ikke bør peile seg inn på?

Fortsetter under...

Gjest fargeblind fetter
  Moraki skrev (På 17.2.2006 den 17.30):

:-| !!!!!!!!! Går han på legestudiet? Skremmende..Tenk på piller, stix, farge på kropp som du selv nevner + mye annet!

må bare nevne at onkelen min også er fargeblind (eller fargesvak) som kanskje er mere presist. Han er også lege. Har aldri hørt at han har hatt noen problemer i yrket, (men kan jo henne han ikke vet det selv da:)

Men jeg ble litt nysgjerrig på problematikken. Om de kanskje må få en annen lege til vurdere ting som har med fargesyn å gjøre.

Gjest modific

Fargeblins så han ikke kan skille rød fra grønn?

Det er nok ikke noe problem. Er sjelden en lege leser av en urinstix.. Tror ingen av legen på min jobb hadde visst hvordan de gjør det.. Ei deler de ut medisiner, og vi deler de heller ikke ut ved hjela av farge.. vi leser på boksene da... Og utslett er sjelden en blanding av rød og grønn..

Tror nok det går bra jeg..

Annonse

Gjest fargeblind fetter
  modific skrev (På 17.2.2006 den 17.56):

Fargeblins så han ikke kan skille rød fra grønn?

Det er nok ikke noe problem. Er sjelden en lege leser av en urinstix.. Tror ingen av legen på min jobb hadde visst hvordan de gjør det.. Ei deler de ut medisiner, og vi deler de heller ikke ut ved hjela av farge.. vi leser på boksene da... Og utslett er sjelden en blanding av rød og grønn..

Tror nok det går bra jeg..

Men hva om en pasient skulle ha pigmentforandringer i kroppen som kan tyde på hudkreft?

Klarer da den fargeblinde legen selv å se fargeforandringen?

Gjest modific
  fargeblind fetter skrev (På 17.2.2006 den 18.17):

Men hva om en pasient skulle ha pigmentforandringer i kroppen som kan tyde på hudkreft?

Det går nok bra. Aldri hørt om noen som har grønne hudforandringer. Og de ser jo at noe er rødt, men vet ikke om det er rødt eller grønt.

fargeblind fetter skrev (På 17.2.2006 den 18.17):

Den fargeblinde legen utdanner seg ikke til hudlege regner jeg med....

Tror det skulle gå helt fint, jeg!

Jeg kjenner en nyutdannet lege som har bare en arm, går helt fint. (Uten sammenligning for øvrig.)

Som flere sier under her er det sjelden leger ser både urinstix og piller. Men det kan jo hende at ikke alle legespesialiteter passer like godt. Psykiatri bør f eks være helt uproblematisk!

• 11 måneder senere...

Annonse

Rød/grønn fargeblindhet er det vanligste ja, men det finnes flere varianter, og ikke minst av forskjellig styrke. Fargeblind er forresten et dårlig ord, da det ytterst sjelden innebærer at personen ikke kan se farger. Selv er jeg rød-grønn fargeblind, og sliter med rød/grønnfarger som ikke er veldig klare. Likevel tar jeg designutdanning, så jeg tror nok det går bra med denne medisinstudenten.

Til opplysning kan jeg nevne at ca 8% av alle menn er fargeblinde, og blant disse er noen av verdens beste webdesignere!

Gjest mor til fargeblind sønn
  modific skrev (På 17.2.2006 den 18.32):

Det går nok bra. Aldri hørt om noen som har grønne hudforandringer. Og de ser jo at noe er rødt, men vet ikke om det er rødt eller grønt.

Rød grønn fargeblindhet gjør at en ikke ser forskjell på rødt og grønt.

Sønnen min kan ikke se forskjell på rød og grønn gåmann i lyskryss, han ser bare om det er lys i det øverste eller det nederste felt.

De ser ikke rød som egen farge, men som en variant av andre farger, da de ikke vet hvordan fargen rød er.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...