Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Min mann tar en blodprøve for kontroll hvert år. Han er 67 og vi har ikke så aktivt samliv lenger, dog. Han er 11 år eldre enn meg. De siste to årene har Hepatitt C prøven konstatert Mulig dvs. Douteux på fransk, siden vi lever i et fransktalende land. Jeg er negativ. Dette gjør meg bekymret og jeg har ikke lyst til å ha nærkontakt med ham så lenge han får denne diagnosen. Kan dette bety at han har vært utro, eller er det andre måter å få Hepatitt C på? Er det farlig for ham, eller kan det helbredes? Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke kan finne ut av om han har det eller ikke. Kan du opplyse meg om hva hepatitt C innebærer? Jeg føler meg veldig usikker.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219122-hepatitt-c/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Hepatitt C kan overføres ved flere forskjellige mekanismer. Overføring ved sex forekommer, men det er ikke spesielt vanlig. Du kan derfor ikke bruke dette som noe spesielt sterk argument for at din man eventuelt har vært utro. Den lite effektive overføringen gjelder også for sex mellom han og deg. Den vanligste måten å påvise hepatitt C er ved antistofftest. Jeg kjenner ikke Douteux men går ut ifra at det er en antistofftest. Slike tester sier imidlertid ingenting om hvorvidt har er fortsatt bærer av virus eller om han har hatt en infeksjon og ble kvitt viruset. Det kan påvises ved å undersøke på virus RNA. Er han kronisk bærer er det ganske store fare for utv ikling av kronisk sykdom. Dette kan og bør behandles. Er han kvitt viruset trenger han ingen b ehandling. Altså: få en undersøkelse på virus RNA

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219122-hepatitt-c/#findComment-1625156
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...