Gå til innhold

pms-søvnvansker?

Anbefalte innlegg

avensis1365380956

Hei! Jeg er 42 år med svært regelmessig mens. Jeg har i noen måneder nå merket at det i de siste dagene før jeg får mensen er svært vanskelig å få sove på natta. Og, det skyldes ikke at jeg sover på ettermiddagen. Når mensen har kommet, blir også søvnen bra igjen. Kan dette ha en sammenheng? I så fall, er det noe som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219375-pms-s%C3%B8vnvansker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Mange blir irritable, urolige eller deprimerte premenstruelt, og søvnvansker kan komme sekundært til dette. Lite sannsynlig at du er i begynnende klimakterium, men kanskje du kan få tatt blodprøver mtp dette for sikkerhets skyld. Da kan hormon-tilskudd hjelpe. Vanlige p-piller vil også lindre plagene. Fysisk aktivitet hjelper mange, og det er viktig å ikke spise ekstra søtsaker disse dagene, som mange gjør, det kan også gi urolig søvn. Noen har hjelp av natur-legemidler som fremmer søvnen. Dette kan forsøkes. Noen har ødemer, væske-opphopning i kroppen premenstruelt, og føler seg mer vel ved å bruke en lett vanndrivende tablett disse dagene. Dette må du diskutere med fastlegen din.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219375-pms-s%C3%B8vnvansker/#findComment-1635771
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...