Gå til innhold

nakke-/halsvondt, tungpustet og svimmel

Anbefalte innlegg

Hei!

(Jeg er kvinne (kaukasisk), 27 år, 168/60, tidligere helt frisk og rask).

Jeg har hatt flere episoder med nakke-/halsvondt (smerter oppover til bakhodet i nakkeregionen, og trykk på framsiden av halsen), svimmelhet og tungpustethet i snart ett år. Og det har blitt forverret i det siste. Har vært hos flere leger, men det ser ikke ut til at det finnes noe svar på hva dette er. Første kontakt med lege var i april-05. Ble da behandlet for akutt astma (og hadde god effekt av denne) og tilført O2 (SaO2: 90), men det viste seg at jeg antakeligvis ikke hadde astma. Andre verdier fra april-05: BT:157/79, Puls: 80, Temp.: 37,9. (Normal temp.: 36,5). (Ble ikke tatt CRP). Ble også senere tatt røntgen thorax for å utelukke lungeemboli.

Har hatt flere småepisoder i mellomtida, men ble nå den 13.02 forverring, og legekontakt igjen. Da var CRP 8, og de andre verdiene normale.

Har fått antibiotika mot bihulebetennelse (oktober05), kontaktet lege igjen midt i januar, p.g.a. stivhet og vondt fra bakhodet og nedover ryggen. Fikk da Somadril, Brexidol og Diflucan (legen trodde jeg hadde soppinfeksjon også). Jeg var da bedre en stund frem til nå den 13.02 som nevnt.

Min samboer er fysioterapeut og har massert nakken min når han har hatt tid. I helgen skulle han massere meg fordi jeg kjente jeg ble tiltakende stiv i nakken og ble tungpustet og svimmel. Han stoppet å massere fordi han kjente en merkbar usymmetri mellom høyre og venstre side på nakken min. Han sa han var redd for å skade noe der hvis han fortsatte...

Hva er dette?

Håper veldig på et svar, siden jeg ikke har fått noe før.

Mvh Marbran

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219481-nakke-halsvondt-tungpustet-og-svimmel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Ingen av prøvesvarene du nevner er unormale, bortsett fra litt for høyt "overtrykk" og puls. Dette kan være stress-betinget. Vanligste årsak til svimmelhet og hodepine i din alder er stress/angst, med påfølgende hyperventilering. Prøv å være ærlig med deg selv og tenk over om dette kan være forklaring. Svært sjelden at asymmetrier i nakken har noen betydning. Men med såpass langvarige plager kan det kanskje bestilles bilder av nakken din. Så bør du kanskje ha henvisning til en fysioterapeut som kan vise deg egentrening av nakkemusklene, gjerne ekstensjonsøvelser, og styrking av de dype, stailiserende musklene ( gjerne vha SET). Vanlig mosjon er også viktig. Kanskje viktig for deg at du holder deg til en lege, slik at denne kan følge deg opp, og eventuelt henvise til spesialist dersom det finnes nødvendig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...