Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 25 år som er plaget av "underjordiske" kviser, dvs betennelser som kommer langt innenfra. Disse kan dukke opp alle mulige steder, som på halsen, hofta og ofte i øregangen, noe som kan være veldig smertefullt. Jeg vet at jeg har en fet hudtype, men jeg har også begynt å lure på om jeg kan reagere på mat på denne måten. Bortsett fra fet mat, sjokolade, potetgull og slikt, som jeg vet jeg får denne typen kviser av, finnes det andre typer matvarer som er kjent for å fremkalle kviser? Jeg lurer også på om dette kan være en allergisk reaksjon på noe jeg spiser.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21949-underjordiske-kviser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære m-76

Dette er nok ikke allergi mot mat, men som du selv er inne på kan enkelte matvarer forverre slike utbrudd av kviser. Det er en veldig plagsom tilstand og av og til må man rett og slett åpne byllene for at materien kan renne ut. Da må du selvfølgelig gå til lege. Det kan også være at legen kan fjerne den infiserte talgsekken i huden slik at det ikke dukker opp nye kviser på det stedet. Du burde nok få en hudlege til å se på deg.

Ellers må du prøve å behandle kvisene med desinfiserende væsker så snart de dukker opp (Pyrisept eller liknende) og eventuelt bruke antibiotikaholdige kremer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21949-underjordiske-kviser/#findComment-94203
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...