Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har de seneste 2 årene hatt 2 UVI. Hver gang får jeg antibiotika av legen og hver gang kuren er over eller i løpet av kuren har jeg fått nyrebekkenbetennelse. For en uke siden fikk jeg en ny UVI (den 3e på 2 år). Med tanke på min sykdomshistorie fikk jeg en 10 dagers kur med Selexid 200 mg x 3. Når det hadde gått 2 dager var jeg fortsatt veldig slapp og hadde vondt i nyreregionen og jeg ble sykemeldt + at jeg fikk en rekvisisjon til CT Urografi. Det tok 6 dager før jeg følte meg ok fra jeg begynte med Selexid. 1 uke før jeg fikk UVI hadde jeg akkurat blitt frisk fra en influensa og nå - 7 dager etter påbegynt antibiotikakur har jeg fått en kjempeforkjølelse som har satt seg i bihulene + at dette har medført at jeg har fått litt feber igjen... Jeg har de seneste 2 mnd vært generellt sliten uten grunn. Jeg har en tilfredstillende jobb og et godt privatliv, så det kan ikke være årsaken til alt dette her. Mitt spørsmål er: Kan alt dette ha en sammenheng eller har jeg bare hatt uflax?

Hva er det som oftest gjør at man får nyrebekkenbetennelse etter en UVI?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219504-urinveiene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle gode kjerringråd mot UVI har du sikkert hørt? Tisse rett etter samleie, drikk masse vann, kle godt på deg osv?

Nyrebekkenet er den nærmeste veien oppover i systemet etter urinblæren. Det vil si at en infeksjon som starter i urinblæren kan spre seg oppover urinlederne og sette seg i nyrebekkenet. Evt kan den også spre seg over i blodbanen og gi sepsis - blodforgiftning. Grunnen til at dette skjer ofte hos deg kan være fordi du har vage symptomer på UVI og dermed ikke merker at du har fått det med en gang? Da rekker infeksjonen å krabbe oppover. Det kan også hende at du ikke har sikret urin til dyrkning slik at du muligens har fått gal type antibiotika. For deg er det svært viktig å sikre urin før du starter på kur. Urin sikres på helt steril glass, midtstråle (det vil si begynn å tiss litt, stopp, så tisser du på glasset. Hold kjønslepper unna så du ikke forurenser prøven) Oppbevar i kjøleskap inntil du gir den til laboratoriet/legen. Når du har tilbakevendende infeksjon - skal du ikke godta ny kur uten at det blir tatt dyrkning.

Det kan hende du har et avløpshinder et sted i urinveiene som lett gir opphopning av urin og oppblomstring av bakterier. Dette kan de sjekke på rtg / CT urinveier. Etter mange slike infeksjoner er det hensiktsmessig å få undersøkt deg skikkelig. Finner de ingen anatomiske årsaker til tilbakevendene infeksjoner, kan man evt sette deg på en langtidskur med Furadantin. (sterkt antibakteriellt middel) Er du kvinne, kan det være samleie som utløser infeksjoner i urinveiene. Man kan da evt anbefale at du selv administrerer Furadantin hver kveld du har hatt samleie.

God bedring!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219504-urinveiene/#findComment-1629530
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...