Gå til innhold

kronisk urticaria, ikke tatt alvorlig

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en jente på snart 21 år som plages av kronisk urticaria. Jeg har vært å tatt prikktester og blodprøver. Prikktestene viste at jeg var allergisk mot hvete, egg og peanøtter. Men IgE prøvene mine var normale, og det var blodprøvene også. Etterom jeg reagerer ved trykk på huden mente legene at prikktestene ikke var til å stole på. De var usikkere, for de hadde ikke vært borti mange slike tilfeller, som reagerte på trykk. Jeg har vært avhengig av antihistaminer hver dag i 7 år, også er jeg ikke allergisk....? ( jeg tar ingen andre medisiner fast, hverken p-piller eller andre preparater)

Jeg har allikevel holdt meg unna hvete i en tid, og merket tydlig at jeg ble bedre. Jeg blir mindre trett og uopplagt, og elveblesten holder seg borte i flere dager. Når jeg får i meg hvete kommer reaksjonen etter noen minutter. Ved et nytt legebesøk på allergologisk fortalte jeg dette, men føler at jeg ikke blir tatt på alvor. Henvisning til ernæringsfysiolog fikk jeg ikke, det var ikke nødvendig(?) Men hva skal jeg spise? Er jeg allergisk/intollerant? Skal jeg være trett og slapp resten av mitt liv,og avhengig av medisin ( Clarityn)? Eller kan jeg få hjelp til å finne ut hva som feiler meg? Hvor kan jeg henvende meg når legene på sykehuset ikke later til å ville hjelpe meg?

Håper på svar.

Med vennlig hilsen Karimette

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21952-kronisk-urticaria-ikke-tatt-alvorlig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære karimette

Det er nok riktig som legene sier at ved trykkurtikaria (som kanskje er den vanligste formen for kronik urtikaria) er ikke prikktestene mye å stole på. Dessuten er den typen allergi som prikktestene kan påvise veldig sjelden årsak til kronisk urtikaria.

Men hvis du føler du har det bedre ved å holde deg borte fra hveteholdige matvarer synes jeg du skal prøve det en stund, men så bør du gå tilbake på normalkost igjen for å se hvordan det går. Det er ofte slik med tilstander som kronisk urtikaria at ved å holde en diett noen uker - kanskje et par måneder - går det bedre etterpå også på normalkost.

Hvis du trenger hjelp til å finne ut av hva du skal spise så finnes det en rekke gode kokebøker med oppskrifter. Dessuten har både Statens Råd for Ernæring og Fysisk aktivitet og Norges Astma og Allergiforbund brosjyremateriale som kan være til god hjelp. Prøv å henvende deg der.

Det er dessverre vanskelig å komme til hos klinisk ernæringsfysiolog på sykehusene, de er alt for få og har alt for mye å gjøre. Men prøv å søke litt råd der jeg har nevnt og se om du ikke kommer litt videre. Du kan også gjerne henvende deg her igjen.

Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...