Gå til innhold

Angst eller hjerteproblem?


Brannstopp

Anbefalte innlegg

Kan angst arte seg som et hjerteinfarkt? Min gode venn har flere ganger opplevd at hjertet "slår seg vrang". Dette har skjedd over flere år. La meg forklare litt nærmere:

Min venn har flere ganger blitt tatt med til legevakt og innlagt på sykehus pga av noe som ser ut som ser ut som hjerteinfarkt. Et anfall kan gå over i løpet av minutter eller først etter flere timer. Personen er etter lange anfall sliten og medtatt. Anfallene kommer på jobb, sammen med venner og når personen er alene. Det kan ta lang tid mellom hvert anfall eller det kan komme flere i løpet av et døgn. Symptomene er blek og klam hud, tung pust og trykk/smerter i brystet. Bevissthetsendring forekommer. Pulsen er uregelmessig, men ligger ofte mellom 130-160 under et anfall, med den kan variere fra 60-180. Det er tatt EKG, men dette har ikke vist noen endringer i hjerterytmen de siste gangene. Nå er utredning for hjerteproblemer tatt for andre gang uten at legene finner noe.

Både jeg og ambulansepersonell som har bevitnet anfallene vil normalt sett oppfatte dette som hjerteproblemer. Jeg har begynt og lure på at det virkelig er et hjerteproblem, eller om det heller kan relateres til angst.

Det bør nevnes at personen er enslig og savner noen å bo sammen med. Min gode venn har jobb og flere gode venner. Ellers er det problemer i nær familie med alkohol og dødlig sykdom. Personen tør ikke snakke med egen familie om dette og har heller ikke fortalt om innleggelser de siste årene. Det er blitt nevnt angst tidligere, men dette blir sterkt tilbakevist av personen selv.

Personen ønsker selv å være alene under de mindre anfallene men blir redd når de store kommer. Da blir som oftest jeg kontaktet. Personen nekter å ta kontakt med helsevesenet. Alle ganger personen har blitt tatt med på legevakt eller sykehus er det helsepersonell som har ”tvunget” personen av gårde. (Det er ganske lett med en person som nesten ikke klarer å snakke/bevege seg.) Vårt forhold fikk en liten knekk da jeg tilkalte ambulanse. Dette gikk raskt over fordi jeg faktisk bryr meg om personen og la merke til symptomene. Flere personer gikk forbi uten å legge merke til dette.

Mine spørsmål blir da:

Kan angst påvirke kroppen så mye at det kan forveksles med annen sykdom?

Hvordan skal jeg gå frem videre nå, uten å tråkke personen for mye på tærne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du spør om angst kan påvirke kroppen så mye at det kan likne på annen sykdom.

Det kan det absolutt. Og hjertelidelse er nok lidelsen som jeg vil anta flest mennesker tror de har når de ikke kan tenke seg at de er plaget av angst. I begynnelsen av en panikklidelse er det ganske vanlig.

Hvordan du skal unngå å tråkke på tær, er ikke lett. Men det er like vondt selve anfallet om det er hjertet eller ikke. Enkelte er nok redd for å få ordet "bare" angst på det de opplever som å være nær døden.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...