Gjest ny her inne Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Hei. Jeg er ei jente paa 26 aar som har slitt med hodepine hver dag i 6 uker naa. Har vaert til lege og han konkluderte med stresshodepine, som jeg forsaavidt er enig i med tanke pa symptomene. Men eneste som skurrer er at jeg faktisk ikke foeler at jeg stresser. Jeg studerer, men stortrives i studiene, og veileder vet om mitt problem, og presser meg ikke til noen deadlines. Jeg lever et harmonisk samboerskap med min kjaereste, og trener to ganger i uken. Ellers har jeg hund som jeg gaar tur med hver dag. Jeg finner rett og slett ikke aarsak til hvor i livet jeg eventuelt stresser. Tanken paa at jeg kan ha bihule relatert hodepine slo meg da jeg ofte har halveis boklerte neseganger. Nesten konstant. Kan kanaler i bihuler eller nese vaere trange og gjoere det slik at jeg ikke faar nok oksygen og dermed faar hodepine? Kan dette sjekkes og eventuelt behandles? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219677-bihule-relatert-hodepine/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
citygirl Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Hodepine relatert til tette bihuler kan du lett sjekke ut sjøl; Får du sterkere smerter i hodet når du raskt bøyer deg ned (f.eks for å knyte skolisser)? Hvis det fører til sterk økning av hodepine, er det sannsynlig at du har trykk i bihulene dine. Dette kan også sjekkes ut på røntgen av hodet. Men at nedsatt passasje til bihulene gir nedsatt surstoffopptak - nei. Det er mange årsaker til hodepine, les litt populærvitenskapelig om hodepine i KK: Fra www.kk.no "Skal du få bukt med den, må du først finne ut av hva slags hodepine du har. Behandlingen varierer etter hva slags type hodepine du er plaget av. For best å kunne avgjøre dette, bør du føre en hodepinedagbok hvor du beskriver smertene - hvor ofte de opptrer, hvor det gjør vondt, hvilke andre symptomer du eventuelt kjenner samtidig og så videre. De vanligste typene er spenningshodepine, migrene og pillehodepine. SPENNINGSHODEPINE Dette er den vanligste hodepineformen. 8 av 10 har det noen ganger, 40 prosent jevnlig. Typiske kjennetegn: Smerten er over hele hodet, eller sitter som et pressende pannebånd. Fysisk aktivitet demper smerten. Årsak: Stress, anspenthet, stive muskler i hode og nakke. Du trenger ikke å kjenne at du er stiv for å få spenningshodepine. Behandling: Fysioterapi, kiropraktikk, trening, massasje, avspenning og liknende kan løse problemet. Lette smertestillende som Ibux kan hjelpe i et par dager, men bør ikke tas over lang tid. Alle piller du tar for mye av, kan skape kronisk hodepine. Noen kan ha effekt av Botox, men virkningen er ikke vitenskapelig dokumentert ennå. MIGRENE 14 prosent av den voksne befolkningen har migrene. Typiske kjennetegn: Anfall som varer i 4-72 timer, ofte flere ganger i måneden. Ofte sitter smerten bare på en side av hodet, men den kan skifte fra side til side. Fysisk aktivitet gjør det verre. Det er vanlig å bli lyssky og kvalm. Årsak: Nevrologisk tilstand. Mange har en arvelig disposisjon. Triggere som utløser et anfall kan være stress, lite søvn, sterke lukter, spesielle matvarer, menstruasjon etc. Behandling: Det er vanlig å prøve flere forskjellige medisiner for å finne den som virker best. Anfallsmedisiner med Triptan og forebyggende medikamenter kombineres. Medisiner mot epilepsi, høyt blodtrykk og depresjon brukes forebyggende. Akupunktur, kiropraktikk, fysioterapi, massasje og avspenning kan dempe migrenen. Noen kan ha effekt av Botox, men heller ikke her er metoden godt nok vitenskapelig dokumentert. PILLEHODEPINE 40 000 nordmenn har kronisk hodepine på grunn av medikamenter. Typiske kjennetegn: Daglig, sterk hodepine som kan minne om spenningshodepine. Årsak: Overforbruk av medisiner - det kan være alt fra Paracet til sterk migrenemedisin. For å unngå dette bør du aldri bruke medisin for hodepine mer enn åtte dager i måneden. Behandling: I samarbeid med lege må du slutte helt med medisiner før du igjen kan begynne forsiktig. Noen bruker kortison i avvenningsfasen. FORTSATT USIKKER? Er du fremdeles usikker på hva slags hodepine du har, og om du bør oppsøke lege? På Lommelegen.no finner du mer informasjon, selvdiagnoseskjemaer og dagbøker du kan prøve selv. Spørreskjemaet HIT-6 brukes til å finne ut hvor mye hodepinen innvirker på livet ditt. -------------------------------------------------------------------------------- Slik virker behandlingene Akupunktur: Nåler kan lindre migrene og andre typer hodepine. Avspenning: Gode avspenningsteknikker kan øke blodsirkulasjonen og redusere hodepinen. Biteskinne: Biter du tenner om natten? Be tannlegen lage en biteskinne som hindrer at du spenner kjevene i søvne. Botox<: spr inn i panne tinning nakke og skuldrer stanser nerveimpulser for lindre eller hindre hodepine. ikke vitenskapelig dokumentert enn> Briller: Er du langsynt eller har dårlig samsyn, får du lett vondt i hodet. Sjekk om du trenger pc-briller. Fysioterapi: Stive muskler i nakke og rygg har skylden for mang en hodepine. Søk hjelp i tide! Kiropraktikk: Låsninger i nakken skaper spenninger og dermed hodepine. Kiropraktoren løsner på disse eller bruker triggerpunkt-massasje mot spenninger i muskulaturen. Medisiner: Ulike hodepinemedisiner virker ulikt. Noen forebygger, andre behandler. Ta med utfylt hodepinedagbok til lege for å få best mulig oppfølging. Søvnapné-behandling: Pustestopp i søvne kan gi en rekke helseplager, deriblant hodepine. Behandling kan være operasjon eller pustemaskin. Trening: Mange blir kvitt hodepineplagene når de begynner å trene. " Sitat slutt. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219677-bihule-relatert-hodepine/#findComment-1630805 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ny her inne Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Hodepine relatert til tette bihuler kan du lett sjekke ut sjøl; Får du sterkere smerter i hodet når du raskt bøyer deg ned (f.eks for å knyte skolisser)? Hvis det fører til sterk økning av hodepine, er det sannsynlig at du har trykk i bihulene dine. Dette kan også sjekkes ut på røntgen av hodet. Men at nedsatt passasje til bihulene gir nedsatt surstoffopptak - nei. Det er mange årsaker til hodepine, les litt populærvitenskapelig om hodepine i KK: Fra www.kk.no "Skal du få bukt med den, må du først finne ut av hva slags hodepine du har. Behandlingen varierer etter hva slags type hodepine du er plaget av. For best å kunne avgjøre dette, bør du føre en hodepinedagbok hvor du beskriver smertene - hvor ofte de opptrer, hvor det gjør vondt, hvilke andre symptomer du eventuelt kjenner samtidig og så videre. De vanligste typene er spenningshodepine, migrene og pillehodepine. SPENNINGSHODEPINE Dette er den vanligste hodepineformen. 8 av 10 har det noen ganger, 40 prosent jevnlig. Typiske kjennetegn: Smerten er over hele hodet, eller sitter som et pressende pannebånd. Fysisk aktivitet demper smerten. Årsak: Stress, anspenthet, stive muskler i hode og nakke. Du trenger ikke å kjenne at du er stiv for å få spenningshodepine. Behandling: Fysioterapi, kiropraktikk, trening, massasje, avspenning og liknende kan løse problemet. Lette smertestillende som Ibux kan hjelpe i et par dager, men bør ikke tas over lang tid. Alle piller du tar for mye av, kan skape kronisk hodepine. Noen kan ha effekt av Botox, men virkningen er ikke vitenskapelig dokumentert ennå. MIGRENE 14 prosent av den voksne befolkningen har migrene. Typiske kjennetegn: Anfall som varer i 4-72 timer, ofte flere ganger i måneden. Ofte sitter smerten bare på en side av hodet, men den kan skifte fra side til side. Fysisk aktivitet gjør det verre. Det er vanlig å bli lyssky og kvalm. Årsak: Nevrologisk tilstand. Mange har en arvelig disposisjon. Triggere som utløser et anfall kan være stress, lite søvn, sterke lukter, spesielle matvarer, menstruasjon etc. Behandling: Det er vanlig å prøve flere forskjellige medisiner for å finne den som virker best. Anfallsmedisiner med Triptan og forebyggende medikamenter kombineres. Medisiner mot epilepsi, høyt blodtrykk og depresjon brukes forebyggende. Akupunktur, kiropraktikk, fysioterapi, massasje og avspenning kan dempe migrenen. Noen kan ha effekt av Botox, men heller ikke her er metoden godt nok vitenskapelig dokumentert. PILLEHODEPINE 40 000 nordmenn har kronisk hodepine på grunn av medikamenter. Typiske kjennetegn: Daglig, sterk hodepine som kan minne om spenningshodepine. Årsak: Overforbruk av medisiner - det kan være alt fra Paracet til sterk migrenemedisin. For å unngå dette bør du aldri bruke medisin for hodepine mer enn åtte dager i måneden. Behandling: I samarbeid med lege må du slutte helt med medisiner før du igjen kan begynne forsiktig. Noen bruker kortison i avvenningsfasen. FORTSATT USIKKER? Er du fremdeles usikker på hva slags hodepine du har, og om du bør oppsøke lege? På Lommelegen.no finner du mer informasjon, selvdiagnoseskjemaer og dagbøker du kan prøve selv. Spørreskjemaet HIT-6 brukes til å finne ut hvor mye hodepinen innvirker på livet ditt. -------------------------------------------------------------------------------- Slik virker behandlingene Akupunktur: Nåler kan lindre migrene og andre typer hodepine. Avspenning: Gode avspenningsteknikker kan øke blodsirkulasjonen og redusere hodepinen. Biteskinne: Biter du tenner om natten? Be tannlegen lage en biteskinne som hindrer at du spenner kjevene i søvne. Botox<: spr inn i panne tinning nakke og skuldrer stanser nerveimpulser for lindre eller hindre hodepine. ikke vitenskapelig dokumentert enn> Briller: Er du langsynt eller har dårlig samsyn, får du lett vondt i hodet. Sjekk om du trenger pc-briller. Fysioterapi: Stive muskler i nakke og rygg har skylden for mang en hodepine. Søk hjelp i tide! Kiropraktikk: Låsninger i nakken skaper spenninger og dermed hodepine. Kiropraktoren løsner på disse eller bruker triggerpunkt-massasje mot spenninger i muskulaturen. Medisiner: Ulike hodepinemedisiner virker ulikt. Noen forebygger, andre behandler. Ta med utfylt hodepinedagbok til lege for å få best mulig oppfølging. Søvnapné-behandling: Pustestopp i søvne kan gi en rekke helseplager, deriblant hodepine. Behandling kan være operasjon eller pustemaskin. Trening: Mange blir kvitt hodepineplagene når de begynner å trene. " Sitat slutt. :-) Takk for svar, da er det ikke relatert til bihulene. Greit aa vite. Det er nok stressrelatert, men det gjoer det rett og slett vanskeligere aa faa bukt med problemet, siden jeg ikke ser en logisk forklaring paa hva som stresser meg. Skal proeve ut hodepinedagbok. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219677-bihule-relatert-hodepine/#findComment-1631160 Del på andre sider Flere delingsvalg…
citygirl Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Takk for svar, da er det ikke relatert til bihulene. Greit aa vite. Det er nok stressrelatert, men det gjoer det rett og slett vanskeligere aa faa bukt med problemet, siden jeg ikke ser en logisk forklaring paa hva som stresser meg. Skal proeve ut hodepinedagbok. Prøv det. Det kan det være ubevisste ting som stresser deg, det å være student er jo i seg selv stress om å prestere, selv om du trives;-) God bedring - og lykke til med studiene! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219677-bihule-relatert-hodepine/#findComment-1631176 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.