Gå til innhold

reaksjon på antibiotika?

Anbefalte innlegg

Gjest allergisk?

På grunn av infeksjoner har jeg i flere omganger fått intravenøs antibiotika,, i jula også piller. Siste gang ble jeg nesten med en gang (tok maks. en dag) rød og hoven der veneflonen satt, den måtte derfor byttes flere ganger. Før har den kunnet sitte lenge, 3-4 dager, uten at det ble problemer. Og når den slutt måtte byttes var det enten fordi den var blitt tett eller fordi de rutinemessig byttet etter fire dager. Sykeoleieren mente at det at jeg ble rød og hoven kunne være en allergisk reaksjon på antibiotikaen. Min spontane reaksjon var at det ikke kunne stemme, jeg hadde jo fått mye antibiotika intravenøst før uten å reagere på det, det sa jeg til henne, og det ble ikke gjort noe mer for å sjekke, og jeg husket heller ikke å snakke med legen om det (andre ting var viktigere i øyeblikket). Jeg kan legge til at det var fjerde eller femte runden med intravenøs antibiotika på tre måneder. Før har jeg ikke fått antibiotika intravenøst. Jeg kan heller ikke si sikkert om jeg fikk samme antibiotika den gangen jeg ble rød og hoven, som tidligere. Jeg blir også veldig kvalm av antibiotika, men det har jeg "bestandig" blitt, både av intravenøs og av piller.

Kan det ha vært en reaksjon på antibiotikaen? Og hva bør jeg i tilfelle gjøre med det? Er det noe jeg bør være oppmerksom på/nevne hvis det senere er aktuelt med antibiotika?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21978-reaksjon-p%C3%A5-antibiotika/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære allergisk?

Det er høyst usannsynlig at allergi mot antibiotika var årsaken til at du ble rød og hoven rundt veneflonen. Den mest sannsynlige forklaringen er at veneflonen denne gangen irriterte åreveggen og skapte en lokal reaksjon der. Dette behøver ikke skje igjen. Allergi mot antibiotika ville gi mer almenne reaksjoner og ikke bare reaksjon på stikkstedet.

Kvalme og uvelhet ved antibiotika er meget vanlig og har ikke noe med allergi å gjøre.

Gjest allergisk?

Kjære allergisk?

Det er høyst usannsynlig at allergi mot antibiotika var årsaken til at du ble rød og hoven rundt veneflonen. Den mest sannsynlige forklaringen er at veneflonen denne gangen irriterte åreveggen og skapte en lokal reaksjon der. Dette behøver ikke skje igjen. Allergi mot antibiotika ville gi mer almenne reaksjoner og ikke bare reaksjon på stikkstedet.

Kvalme og uvelhet ved antibiotika er meget vanlig og har ikke noe med allergi å gjøre.

Det som gjorde at jeg begynte å lure, var (i tillegg til bemerkningen fra sykepleieren) at veneflonen måtte byttes etter bare en dag fem-seks ganger etter hverandre, selv om den hver gang ble satt inn på et nytt sted. Dessuten var det området som ble rødt og hovent fire-fem cm høyere opp enn der veneflonen gikk inn, og den er jo bare noen cm lang, så det rød området startet vel omtrent der den sluttet. Og det skjedd litt for mange ganger til at jeg tror det var en tilfeldighet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...