Gå til innhold

Hvor ofte anfallsmedisiner?

Anbefalte innlegg

Gjest tett for ofte?

Jeg bruker pulmicort, 800 mikrogram morgen og kveld, og serevent, 50 milligram morgen og kveld. I tillegg tar jeg en dose bricanyl før jeg trener. Allikevel har jeg så å si daglig behov for bricanyl, ofte flere ganger om dagen. Hvor ofte jeg bruker bricanyl kommer veldig an på hva jeg gjør. Stort sett er det anstrengelser som gjør at jeg blir tett, men det kan også bygge seg opp gradvis uten at jeg merker noe særlig til det. Jeg trenger også et par doser bricanyl etter at jeg har trent.

Jeg leste et sted at hvis man trenger anfallsmedisin mer enn fire-fem ganger i uken, bør man bruke mer av andre medisiner. Stemmer det? Bør jeg i så fall øke pulmicort og/eller serevent?

Har det noen konsekvenser at jeg trenger bricanyl såpass ofte som jeg gjør, f.eks at lungekapasiteten forverres på sikt?

Jeg har tatt flere spirometri(?)tester på legesenteret, og resultatet er fortsatt dårligere enn det bør være. Jeg har også blitt testet på nytt etter å ha tatt en dose bricanyl (husker ikke hvor lenge jeg ventet), og resultatet ble bedre, men var fortsatt for dårlig. Hva betyr det? At jeg er i dårlig form (noe jeg vet at jeg er) eller at jeg trenger mer medisiner?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21979-hvor-ofte-anfallsmedisiner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wenke Lunde, Sykepleier

Det er riktig som du sier at om du bruker anfallsmedisin så ofte, så er det noe galt med grunnbehandlingen. Du kan høre med legen din om du kan ta Pulmicort x 3 daglig og se om det hjelper. Du kan også spørre om å få prøve Oxis, som er en 12-timers anfallsmedisin, kanskje den virker bedre for deg enn Serevent, som er av samme typen. Ofte hjelper den ene bedre enn den andre. Det er klart at hvis din astma er dårlig behandlet, så vil din ytelsesevne gå ned fordi du ikke har pust til å stå på etter hvert.

Ta hele spørsmålet opp med legen din. Det finnes også en tablett - Singulair - som kanskje kan hjelpe.

Det spiller i prinsippet ingen rolle hvor mye du tar av Bricanyl, dn er ikke skadelig. Men den har ikke virketid lenger enn 3-4 timer, og er tydeligvis ikke god nok for deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...