mitt_nick06 Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Hei! Jeg er en gutt på 19 år som er plaget med rødming og svetting. Plagene har jeg hatt i mer eller mindre grad siden starten av puberteten. Jeg er alltid litt rød i ansiktet, men når jeg trener eller blir varm, blir jeg helt knallrød. Hele ansiktet koker. Så svetter jeg kraftig fra pannen/hodet og området under øynene. Svetter da også kraftig fra resten av kroppen. Etter endt treningsøkt er klærne gjennomvåte av svette. Det kan virke som om hele kroppstemperaturen min er før høy. Sånne tilfeller kan også forekomme i mindre grad, uten veldig fysisk aktivitet. F.eks ved høy rom-/utetemperatur, eller bare ved kanskje 10min vanleg gange. Ellers (uten om fysisk aktivitet) har jeg som oftest klamme hender, armhuler og føtter. Periodevis er armhulene også mer svette. Årsaken til desse plagene ser jeg på som ikke psykisk relatert. Men i noen tilfeller om jeg f.eks er under press der fokus er på meg, begynner jeg å rødme kraftig og som oftest etterfulgt av kraftig svette fra ansikt/hode. Den utløsende årsaken til dette ser jeg på som psykisk, men selve reaksjonen ser jeg på som fysisk. Jeg ser på tidlegere spørsmål at samtale med psykolog er et tips, men jeg tror ikke det er løsningen i mitt tilfelle. Leser også at operasjon for rødming kan redusere både rødming og svette, men i andre tilfeller kan gi økt svette. Hva stemmer her? Har vært til lege med svetteproblemet da jeg var 17, men da beskrev jeg det ikke så utfyllende. Legen tok noen prøver, men kunne ikke finne noe galt. Fikk beskjed om å prøve deodorant med aluminiumklorid, men dette er jo kun for armhulene og fungerte i middels grad. Jeg tror at behandlingen for meg er det ingrepet som reduserer rødming i ansikt, og svetting på hode og i armhuler. Hva koster, er bivirkninger, prosentdel fornøyde pasienter osv. for denne typen inngrep? Har prøvd å beskrive alt så godt som mulig, og håper på en så god diagnose som mulig, med forslag til behandling. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220298-r%C3%B8dme-og-svetting/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest varrrrm Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Ikke at jeg har noen løsning på problemet, og det er sikkert ingen god trøst, men jeg er 26 år og har det helt likt som deg. Hater å svette når ingen andre gjør det, tåler knapt litt varme på sommeren før det renner, spesielt på magen og ryggen. Jeg hadde gjort _mye_ for å slippe, men har fortsatt ikke funnet noe som hjelper.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220298-r%C3%B8dme-og-svetting/#findComment-1640321 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per Helsing, hudspesialist Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 Hei, jeg synes du skulle be fastlegen din om en henvisning til hudlege Anne Lene Krogstad ved Rikshospitalets hudavdeling. Hun er svært dyktig på svetteproblematikk, og har også god kontakt med legene som gjør disse operasjonene. Thoraxkirurgene vil i så fall gi god informasjon om risiko for bivirkninger. Generelt er komplikasjoner sjeldne, men forekommer. Det er vanlig med økt svette på andre deler av kroppen etter disse operasjonene, og det er vanlig at rødme kan bestå og kanskje være mer uttalt på hals og øvre del av brystet. Foreningen Rød kan også gi mye informasjon om alternative tilbud, dersom operasjonen ikke kan gjøres innen offentlig helsevesen. Operasjonen ble tidligere gjort i Sverige og prisen lå da mellom 30-40.000 kroner. Som sagt anbefaler jeg at du får snakke med dr Krogstad, og grad av svette og problemer omkring dette vil være avgjørende for hvor dette kan bli gjort. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220298-r%C3%B8dme-og-svetting/#findComment-1658585 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym9876 Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Hei, jeg synes du skulle be fastlegen din om en henvisning til hudlege Anne Lene Krogstad ved Rikshospitalets hudavdeling. Hun er svært dyktig på svetteproblematikk, og har også god kontakt med legene som gjør disse operasjonene. Thoraxkirurgene vil i så fall gi god informasjon om risiko for bivirkninger. Generelt er komplikasjoner sjeldne, men forekommer. Det er vanlig med økt svette på andre deler av kroppen etter disse operasjonene, og det er vanlig at rødme kan bestå og kanskje være mer uttalt på hals og øvre del av brystet. Foreningen Rød kan også gi mye informasjon om alternative tilbud, dersom operasjonen ikke kan gjøres innen offentlig helsevesen. Operasjonen ble tidligere gjort i Sverige og prisen lå da mellom 30-40.000 kroner. Som sagt anbefaler jeg at du får snakke med dr Krogstad, og grad av svette og problemer omkring dette vil være avgjørende for hvor dette kan bli gjort. Lykke til! Jeg har hatt det nesten som deg i 3 år, uten å finne noe hjelp. Ble varm av den minste ting, og svettet som en gris. Har gått til mange ulike leger og hudleger, som alle avblåser dette som en fillesak. Til slutt ordnet jeg meg (etter egen research) en henvisning til legen som Helsing viser til (hun er forøvrig svært forståelsesfull og dyktig). Hun skrev ut noen tabletter (Dridase) som er svært hjelpsomme. Jeg svetter enda, spesielt merkbart under armene, men ikke noe mot hva det var. Så gjør som Helsing sier, og skaff deg en henvisning. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220298-r%C3%B8dme-og-svetting/#findComment-1662259 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonym9876 Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Ikke at jeg har noen løsning på problemet, og det er sikkert ingen god trøst, men jeg er 26 år og har det helt likt som deg. Hater å svette når ingen andre gjør det, tåler knapt litt varme på sommeren før det renner, spesielt på magen og ryggen. Jeg hadde gjort _mye_ for å slippe, men har fortsatt ikke funnet noe som hjelper.. Til deg også; les mitt svar under det Helsing skrev. Jeg svettet tidligere mye på ryggen og brystet (som deg), nå kan jeg gå 30 minutter i høyt tempo og ikke merke noe annet enn at jeg er litt varm. Lykke til! Forresten "morsomt" å høre at det er andre som har det slik, jeg har søkt opp og ned på internett de siste tre årene og knapt funnet noen som har skrevet om problemet tidligere 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220298-r%C3%B8dme-og-svetting/#findComment-1662262 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.