Gå til innhold

Herpes labialis

Anbefalte innlegg

Hvor smittsomt er egentlig leppe herpes?Jeg plages med herpesutbrudd rundt nesen og disse utbruddene har jeg ca 3-4 ganger i året. Kjærsten min er også smittet med herpes på leppa, men har meget sjeldent utbrudd. Han er kjempe redd for å bli smittet av min herpes for da å få oftere utbrudd. Jeg har hørt at man ikke kan resmittes med herpes når man allerede har smitten i seg fordi man har utviklet antistoffer som man gjør ved andre typer herpes virus som CMV og EBV. Jeg har også hørt at hvis man ikke har fått herpesutbrudd når man har nådd voksen alder, vil man heller ikke få det. Dette er fordi noen er mindre mottakelig for det. Stemmer dette eller er jeg helt på viddene?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/220347-herpes-labialis/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Dette med leppe-herpes er en komplisert sak. De fleste av oss blir smittet med herpes (omkring munnen er de fleste er herpes type I). Førstegangsinfeksjonen gir som regel symptomer fra tannkjøttet, men det kan forløpe med meget få symptomer. Alle, og her er det ingen unntak, som har hatt herpesinfeksjon blir bærere av herpesviruset. Viruset blir liggende i nervecellene for resten av livet. Vi merker ingenting til dette. Men fra tid til annet kan det sovende viruset bli reaktivert. Da begynner det å mulitplisere seg og forårsaker symptomer i det samme området hvor det sovende viruset er lokalisert. Og denne regionen er for de fleste leppen og omkring muinnen. Det er velldig stor forskjell mellom enkeltindivider hvor ofte slike reaktiveringer skjer. Hos noen er det en gang i livet eller kanskje aldri, hos andre noe oftere, og hos enkelte er det ganske ofte. Det er ikke helt klarlagt hva er det som avgjør denne forskjellen. Men den ligger for det meste hos individet og ikke viruset. Immunsystemet er viktig, og utbruddene er verre hos individer med svekket immunsystem. Hormonene spiller også en rolle, og f. eks. er det ofte sammenheng med utbrudd og menstruasjonssyklus. Bestråling med UV lys, f. eks. høyfjellet er helt kjalrt en utløsende faktor. Har man gått uten utbrudd i mange år er det Blemmene man får ved utbruddet inneholder virus, og det kan derfor overføres. Men hvis kjæresten din er allerede infisert fra før er han i stor grad immun mot andre stammer. Denne immuniteten er dog ikke absolutt. Men om du eventuelt smitter han vil han ikke nødvendigvis få oftere utbrudd enn nå. Det er mulig å redusere symptomene med antiherpes middel. Mange mennesker som ofte har utbrudd føler noe prikkinger eller forandret følelse før utbruddet. Hvis du i dette tidspunktet smører på Zovirax salve (eller tilsvarende) kan man ofte forebygge ytbruddet eller redusere og forkorte symptomene. Du må ha resept på dette midlet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/220347-herpes-labialis/#findComment-1638656
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...