Gå til innhold

Ny bilyd??

Anbefalte innlegg

Gjest Stella31

For ett år siden fant en lege at jeg hadde en bilyd på hjertet. Dette har ingen tidligere sagt/påvist. Jeg har vært igjennom bl.a. to svangerskap og et keisersnitt, så det har jo vært noen "kontroller". Da bilyden ble hørt hadde jeg lungeinfeksjon av typen chlamydia. Etter dette ble jeg sendt til ultralyd, først på "hjerte"-avd der de sjekket blodårer rundt hjertet, deretter på "hals"-avd. der de sjekket årer opp mot halsen (Beklager men jeg husker ikke hva disse avd. het). De fant ikke noe spesielt, men sa det var et lite område imellom, der ingen av dem sjekket, der årsaken ev. måtte være.

Ellers fant de at jeg hadde en normal "uregelmessighet" ved hjerteklaffene.

Det jeg lurer på er om det kan være at det er noe som de ikke fant, og om det ikke er merkelig at en finner en slik bilyd når den tidligere ikke har vært der? Den må jo ha oppstått på et eller annet tidspunkt ...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22055-ny-bilyd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Stella.

Mange "bilyder" er det vi kaller funksjonelle. Det vil si at de oppstår p.g.a. spesielt høyt slagvolum ut fra hjertet (kan være situasjonsbetinget, f.eks. hvis man er nervøs og spent), eller ved at hjertet er i et bstemt leie, f.eks. når man ligger, når man puster dypt ut, etc. Mange bilyder som høres tilfeldig hos ellers friske personer viser seg å være av denne typen, og har således ikke noen sykelig årsak.

Det virker som din "bilyd" er av denne karakter.

Det området "mellom" hjertets hovedårer og klaffer og halspulsårene er et stykke av det vi kaller buen på hovedpulsåren (aorta). Sannsynligheten for at du har noen sykdom/medfødt forbindelse i den regionen er meget liten. Hvis det ved undersøkelsen hadde vært mistanke om det, ville du blitt videreundersøkt omgående.

Det er ikke sjelden vi får henvist folk med tilfeldig oppdagete bilyder i voksen alder, og de fleste har fullstendig normale hjerter, men en strømningslyd, som kan forandre seg med kroppsstilling, innpusting, etc.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22055-ny-bilyd/#findComment-94952
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...