umbra Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Jeg har en lang historie med matintoleranse og allergier, blant annet ett at jeg misbrukte avføringstabletter for en del år siden. Misbruket varte over flere år. Jeg har tatt en del undersøkelser, men de har aldri funnet noe (selv om jeg ikke tør å ta undersøkelse ned i halsen - av ulike årsaker). Mitt problem er: innimellom blir det skikkelig ille med magen. Dette skjer med jevne mellomrom, og nå har det startet igjen. Jeg får fryktelig vondt i et slags belte tvers over magen (jeg tror tykktarmen er der), og bare det å ta på magen er smertefullt. Magen blir veldig utspilt på samme sted og jeg blir svimmel, fryktelig kvalm, føler meg dehydrert og blir ekstremt slapp - så ille at jeg ikke klarer å gå på jobb eller bare å gå over gaten.. Det kan hjelpe litt å ha avføring, men etter en stund kommer sammentrekninger, kvalme osv. tilbake. det er som å ha omgangssyke, bare at jeg ikke får diare. Jeg kan tømme magen ganske kraftig, men sjeden diare. Jeg får også ofte hodepine når dette kommer. vanligvis tar det en ukes tid, og så bedrer deg seg og jeg får tilbake energien. Da har jeg strammet inn matinntaket og spist bare rene ting og mye vann. Nå venter jeg på at det skal begynne å gi seg - har hatt det sånn i tre dager nå og føler meg ikke så mye bedre enda. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220563-irritert-tykktarm/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
laila21365380916 Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Jeg er veldig plaget av divertikler i tykktarmen,og når det er som værst så har jeg det som deg.Dette kan sees på vanlig røngtenbilde. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220563-irritert-tykktarm/#findComment-1640786 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 Det kan godt være irritert tarm du sliter med. Prøv å les litt om dette her i DOL; mye har vært skrevet, og mange gode tips gitt. Det viktigste for deg vil nok være å sørge for regelmessighet i livsstil og måltider. Du bør spise minst 4 ganger per dag, skriv ned hva som fungerer i perioder der du er bra. Du bør vel også ta hensyn til eventuelle allergier og intoleranser. Rikelig væske er viktig; ikke mye sukker, men heller ikke kunstige søtningsprodukter. Vi-siblin fiberpulver ( apotekvare) iblandet Biola-melk morgen og kveld får tarmen til å jobbe jevnere. Nikotin og mye kaffe bør kuttes ut, og regelmessig, lett mosjon vil være gunstig. Psykisk stress, angst og depresjon kan være underliggende årsaker. Kanskje kunne du ha nytte av samtaler med psykolog, eller gå til f.eks psykomotorisk fysioterapi for å snakke, samt lære å slappe av, for eventuelt bli ferdig med vanskelige ting i fortiden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220563-irritert-tykktarm/#findComment-1642867 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.