Gjest kk Skrevet 14. mars 2001 Del Skrevet 14. mars 2001 Jeg lurer litt på med disse bakteriene. Det er jo bakterier overalt, noen "snille" og noen "slemme", hvis man kan si det sånn. Det jeg lurer på er hvis man får bittesmå bakterier på deg som er usynlig for øye, på klærene,hendene eller andre steder, som inneholder urin eller tarmbakterier,er dette farlig på noen måte ? Og det viktigste... hvor lenge kan slike bakterier overleve på klær osv., altså, utenfor sine vanlige miljøer ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/22074-bakterier/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob Skrevet 15. mars 2001 Del Skrevet 15. mars 2001 Det er svært varierende hvor lenge bakterier kan overleve i natur, på våre klær og utenfor organismen. Noen tåler svært dårlig temperatursvingninger, andre kan overleve i flere måneder under svært varierende forhold. De store flertallet av bakteriene er "snille" og er lite aktuelle som sykdomsårsak. Andre, mindretall, alltid forårsaker sykdom når de infiserer mennesker. Derfor er det vanskelig å si alt for mye som gjelder alle bakterier. Det som er typisk for flertallet av bakteriene som omgir oss, at de finnes normalt på våre slimhinner, hud, i tarmen, uten å forårsake sykdom. Men hvis de kommer til steder i kroppen der de ikke hører hjemme kan de være årsak til sykdom. Som eksempel kan jeg nevne at de fleste bakterier som forårsaker infeksjon i urinveiene finnes normalt i tarmen. Eller gule stafylokokker som er årsak til mange byller, sårienfeksjoner og andre infeksjoner med pussdannelse, finnes hos mange i nesen uten at de gjør noe skade. Selv meningokokkene som er årsak til smittsom hjernehinnebetennelse finnes i halsen hos mange. Hovedpoenget må være å ikke å overføre bakterier der de ikke hører hjemme. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/22074-bakterier/#findComment-94821 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kk Skrevet 19. mars 2001 Del Skrevet 19. mars 2001 Det er svært varierende hvor lenge bakterier kan overleve i natur, på våre klær og utenfor organismen. Noen tåler svært dårlig temperatursvingninger, andre kan overleve i flere måneder under svært varierende forhold. De store flertallet av bakteriene er "snille" og er lite aktuelle som sykdomsårsak. Andre, mindretall, alltid forårsaker sykdom når de infiserer mennesker. Derfor er det vanskelig å si alt for mye som gjelder alle bakterier. Det som er typisk for flertallet av bakteriene som omgir oss, at de finnes normalt på våre slimhinner, hud, i tarmen, uten å forårsake sykdom. Men hvis de kommer til steder i kroppen der de ikke hører hjemme kan de være årsak til sykdom. Som eksempel kan jeg nevne at de fleste bakterier som forårsaker infeksjon i urinveiene finnes normalt i tarmen. Eller gule stafylokokker som er årsak til mange byller, sårienfeksjoner og andre infeksjoner med pussdannelse, finnes hos mange i nesen uten at de gjør noe skade. Selv meningokokkene som er årsak til smittsom hjernehinnebetennelse finnes i halsen hos mange. Hovedpoenget må være å ikke å overføre bakterier der de ikke hører hjemme. Nå var det urin og tarmbakterier jeg lurte på da..... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/22074-bakterier/#findComment-95885 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.