Gjest (Anonymous) Skrevet 14. mars 2001 Del Skrevet 14. mars 2001 Hei Jeg er kvinne og har en forferdelig angst for hjertesykdom, og det blir ikke bedre etter dagens reportasje om hjertestans hos en fotballspiller. Har tidligere lest om andre idrettsutøvere topptrente hvor slikt skjer. Er dette noen risiko hos oss "vanlige" eller er det helt spesielle situasjoner som gjør slike ting. Hva er det som gjør at topptrente personer får slikt.Håper du kan berolige meg. Takknemlig for svar. Har periodevis hurtig puls med ekstraslag som er sjekket ut som sinussytme (angst) samt sjekket med ekkodoppler og belastnings EKG og spirometri på ett privat legesenter. Alt normalt. Slike hjerterytmeforstyrrelser som de nevner som mulig årsak til hjertekollaps er det medfødt eller kan alle få det. Jeg håper at mine undersøkelser ville avdekket slike ting. Tror du ikke at hvis jeg hadde hatt noe farlig ville det blitt oppdaget ved de undersøkelsene som jeg har tatt. Hva med virus på hjertemuskelen.Må nevne hjertefrisk familie. Takk på forhånd for svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/22075-hjertet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 15. mars 2001 Del Skrevet 15. mars 2001 Svar til Anonymous. Det ser ut som du har fått foretatt flere undersøkelser av ditt hjerte enn de fleste, og alt er funnet normalt. Din tendens til ekstraslag er et normalt fenomèn som ikke betyr hjertesykdom, og som vil kunne bli mer uttalt jo mer du tenker på det, hisser deg opp, reagerer med angst, etc. At topp-idrettsfolk plustelig dør eller får sirkulasjonsstans er skremmende for folk flest, men hyppigheten av slike tragiske hendelser er meget lav, og nok lavere hos idrettsfolk enn hos den utrenete delen av befolkningen. Det kan være forskjellige årsaker til sirkulasjonsstans. Ofte er det ikke en egentlig hjertestans som foreligger, men mer en rytmeforstyrrelse som medfører at blodtrykket synker til et nivå hvor de fleste blir bevisstløse, eller man får blodtrykksfall av andre årsaker. Hvis det er en reell hjertestans (hjerteflimmer, som må ikke forveksles med forkammerflimmer), er det som regel en sykelig årsak. Endel personer har en medfødt disposisjon til å utvikle slike rytmeforstyrrelser. Noen av dem kan vi påvise ved hjelp av vanlige undersøkelser. Ofte er det en viss opphopning av plutselig død i slike personers familier. Man har dessuten enkelte tragiske eksempler på at medikamenter i dopingøyemed har fått slike tragiske følger, f.eks. sentralstimulerende stoff (som amfetamin), som bl.a. har fått slik komplikasjon i internasj. sykkelmiljø. Prøv å få bearbeidet din angst for hjertesykdom. Få evt. hjelp til dette. Du risikerer å få plagsomme psykiske problemer hvis du ikke kommer ut av dette mønsteret. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/22075-hjertet/#findComment-94949 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.