fmctas Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Hei, som 15 åring fikk jeg diagnosen myokarditt av leger/spesialister på idretts høgskolen på Ekeberg i Oslo. Fikk beskjed om å ta det rolig uten trening i flere månd, og fikk piller som jeg måtte ta en periode (husker ikke medikamentet)! det ble forøvrig ikke tatt etterkontroll av meg! Denne tiden var jeg godt trent, og gikk aktiv langrenn. Etter dette trente jeg noen år til men ikke på samme nivå som før, ble nok litt skremt av diagnosen. Tiden gikk og det ble mindre og mindre trening. I sommer startet jeg opp treningen igjen (ca 3-4 ganger i uken), nå går jeg også tur renn i helgene! Jeg hører enkelte ganger om personer som får hjerte svikt under løp/renn eller trening. Spørsmålet er om jeg er i denne gruppen og bør ta Kontakt med legen min for å be om en sjekk selv om dette er mange år siden (jeg er nå 34 år)? Mvh Trond 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/221160-myokarditt-virus-p%C3%A5-hjertet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Svar til Trond. Det er mulig at du hadde det vi kaller myocarditt tilbake i 1987. Man skal imidlertid ikke stikke under en stol at diagnosen er vanskelig å stille, og ikke sjelden basert på sannsynlighetsoverlegning og synsing. Det er ikke uvanlig å hekte en slik diagnose opp til en annen, og samtidig symptomgivende tilstand, f.eks. mononucleose (kyssesyke), annen virusinfeksjon med influensa-symptomer, uklar feber-tilstand, etc. Normalt vil diagnosen være basert på EKG-forandringer og biokjemiske markører i blodet. Jeg forutsetter at slike forandringer ble funnet hos deg, siden du fikk diagnosen. Det ville være naturlig å ta en slik pasient til kontroll for å i det minste fastslå om nevnte forandringer gikk tilbake. Det er således en liten usikkerhet knyttet til din situasjon, og jeg synes det ville være naturlig om du konsulterte lege (cardiolog) for å få fastslått at du rent hjertemessig er "fit for fight" og uten noen som helst risiko m.h.p.hjerteproblemer ved videre fysisk belastning. Sannsynligheten for det er meget liten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/221160-myokarditt-virus-p%C3%A5-hjertet/#findComment-1691286 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.