2502 Skrevet 5. mars 2006 Skrevet 5. mars 2006 Jente på 35 år som det siste halvåret har vært plaget med mageknip og diare som kommer helt plutselig Har hatt 4 omganger alerede (med ca 2 mnd mellomrom) og det varer i en hel uke. Når jeg har diare blir det værre når jeg spiser. Får mageknip og må på do. Har ikke sett noe tegn til blod i avf. men den er illeluktende.Er plaget med mye luft til vanlig og avf. veksler fra normal til hard. Føler at jeg ikke får tømt meg ordentlig bestandig.Føler meg ellers frisk. 0 Siter
Gjest Liwania Skrevet 5. mars 2006 Skrevet 5. mars 2006 Høres ut som irritabel tarm. http://www.helsenytt.no/artikler/irritabel_tarm.htm 0 Siter
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 6. mars 2006 Skrevet 6. mars 2006 Dette er mest sannsynlig irritabel tarm. Les om dette her i DOL, mye har vært skrevet. Kan også være noe du spiser som magen tåler dårlig; prøv å vær "detektiv" og finn ut hva du har spist eller gjort siste døgnet før plagene starter. I og med at tarmen fungerer fint innimellom, er det neppe noe alvorlig. Prøv å reduser mengden søte melkeprodukter, drikk helle f.eks Biola-melk som styrker normalfloraen. Bland gjerne med fiberpulveret Vi-siblin ( apotekvare) som regulerer tarm-aktiviteten. Vær oppmerksom på om du før "anfallene" har spist mye hvete; kanskje har du en lettgradig intoleranse mot gluten. regelmessige måltider og døgnrytme, rikelig væske og lett jevnlig mosjon vil være viktig. Kontakt legen din om plagene vedvarer. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.