Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest DaMan

Jeg har i det siste vært opptatt

av puls og blodtrykk.

Tok pulsen for noen dager siden,

og ble bekymret da jeg fant ut

at hvilepulsen min ligger på

80-100 (er 21år).

Blodtrykket mitt var helt fint,

ligger faktisk litt på grensen

til å være lavt.

Endel av problemet med rask puls

ligger også psykisk. Føles akkurat

som om at jeg får adrenalin-kick

hele tiden. Særlig hvis jeg tenker

på ting som f.eks. trening eller

rett før jeg skal gå inn og trene

vekter.

Jeg begynner å bli bekymret...

kan vel umulig være sunt å gå

rundt med 100 i hvilepuls!

Jeg er veldig glad i kroppsbygging

og trener vekter minst 3ganger i

uken (bruker IKKE anabole steroider).

Jeg har ganske gode gener for å

bygge opp mye muskelmasse, men

jeg har litt dårlig kondisjon.

Kan dette ha noe med saken å gjøre?

Er det en ekstra belastning på

hjertet hvis jeg har mer muskelmasse

enn det hjertet MITT takler ?

Nå, i det siste, har jeg begynt

å bruke ephedra (urt som inneholder

effedrin) + koffein. Dette gjør

jeg fordi jeg vil bli slankere,

jeg har mistenksomme astma

symptomer og fordi jeg har liten

lungekapasitet.

Men problemet med høy hvilepuls

hadde jeg FØR jeg begynte med

effedrin.

-Hva kan være galt med meg ?

-Er hjertet mitt sykt ?

-Er det unormalt å ha høy puls ?

-Kan jeg fortsette å bruke

ephedra ? (er veldig forsiktig!

tar bare 16mg effedrin!)

Jeg er takknemlig for all den

hjelp jeg kan få!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22127-h%C3%B8y-hvilepuls/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest anita nicolaisen

jeg har noen dager hatt et ganske høyt blodtrykk,186/126.jeg bruker til vanlig zoloft.men akkurat de dagene hadde jeg ikke flere piller igjen,og var da uten pillene.kan det ha en sammenheng med det høye trykket ?.jeg følte meg dårlig,var kvalm og hadde hodepine.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22127-h%C3%B8y-hvilepuls/#findComment-94931
Del på andre sider

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til DaMan.

Ren vektbelastningstrening gir meget sjelden effekt på kondisjonen. Kondisjon kan uttrykkes som evne til å ta opp oxygen (surstoff). Mange kroppsbyggere og andre belastnings-idrettsfolk har forbausende lavt oxygenopptak, og er således i en elendig kondisjonsmessig forfatning.

Det du beskriver er ikke uttrykk for at det er noe i veien med ditt hjerte, men mer en følge av at du ikke har trenet aorobt i særlig grad. D.v.s. utholdenhetstrening/intervalltrening i form av løping, sykling, roing, etc. Det er et kjent fenomèn at store muskelberg, som ellers kan løfte 120-150 kilo i benken, blir stående å pese etter å ha gått opp 2-3 etasjer i trapp.

Du bør omgående prioritere kondisjonstrening parallelt med din vekt-trening. Du anfører at du har "liten lungekapasitet". Hvor har du det fra ? Hvis du ikke har reell lungesykdom, er dette sannsynligvis grepet rett ut av luften og ikke korrekt.

Å bruke koffein og efedrin for å bli slankere er en ren avsporing. Det er helt andre måter å redusere vekten på som er mer nærliggende. Du vil også kunne få bivirkninger av slike stoff. (f.eks. vil du utvilsomt få ytterligere økning av din puls). Det er dessverre liten innsikt i ernærings-spørsmål i kroppsbygger-kretser : det brukes for store penger i bortkastede "kost-tilskudd", aminosyrer, proteinsubstitutter, og andre preparater. Mye av dette er rent "lurium" som selges til latterlig høye priser.

Legg om treningen din litt, slutt med medikamenter, og bygg opp en fornuftig kondisjon.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22127-h%C3%B8y-hvilepuls/#findComment-94950
Del på andre sider

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

jeg har noen dager hatt et ganske høyt blodtrykk,186/126.jeg bruker til vanlig zoloft.men akkurat de dagene hadde jeg ikke flere piller igjen,og var da uten pillene.kan det ha en sammenheng med det høye trykket ?.jeg følte meg dårlig,var kvalm og hadde hodepine.

Svar til Anita Nicolaisen.

Hvis det trykket du refererer var korrekt målt , var det vesentlig for høyt og bør omgående kontrolleres, helst monitoreres over et helt døgn (med en båndspillerenhet du kan ha med deg hjem).

Det at du var uten Zoloft noen dager skulle ikke kunne gi deg blodtrykk på det nivået.

Hvis du tidligere har hatt normale trykk vil jeg anta at målingen ikke var korrekt.

Få det kontrollert !!.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22127-h%C3%B8y-hvilepuls/#findComment-95768
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest daytona

Svar til Anita Nicolaisen.

Hvis det trykket du refererer var korrekt målt , var det vesentlig for høyt og bør omgående kontrolleres, helst monitoreres over et helt døgn (med en båndspillerenhet du kan ha med deg hjem).

Det at du var uten Zoloft noen dager skulle ikke kunne gi deg blodtrykk på det nivået.

Hvis du tidligere har hatt normale trykk vil jeg anta at målingen ikke var korrekt.

Få det kontrollert !!.

Først må jeg bare si at det er litt komisk når leger som har kolleger på denne siden som foreslår fettsuging som behandling mot gyno beskylder kroppsbyggere for ikke og ha peiling på kosthold!!! Legen kan spørre seg selv hvordan han tror det er mulig og beholde store muskelmasser over tid uten rett balanse i kostholdet!!

Årsaken til ditt høye blodtrykk er sansynligvis pga. inntaket av effedrin. Effedrin samt. andre såkalte "fatburners" fører til et forøket blodtrykk.

På spørsmålet om du trenger å trene kondis ved slik trening er svaret ja. Hjertet ditt får ingen utholdenhetseffekt av noen særlig grad ved vekttrening.

Ang. kosthold og deff kan du få hjelp på følgende forum for kroppsbyggere og styrkeløftere:

www.idrettsforumet.no

www.treningsforumet.no

Her vil du få hjelp til en sikker og trygg måte og gå ned i vekt på.

Lykke til med treningen!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22127-h%C3%B8y-hvilepuls/#findComment-579086
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...