Gå til innhold

Lurer på om det kan være astma

Anbefalte innlegg

Gjest Bananskall

Hei!

Problemet mitt er at jeg har en ekkel hoste (Er vel det man kaller for tørrhoste...er ikke sikker, men det er skikkelig ekkelt) hver gang jeg er syk, og av og til ellers også. Spesielt etter litt hard eller langvarig trening, eller hvis ikke jeg har trent på en stund, blir jeg sår i halsen og hoster en del. I tillegg merker jeg at jeg blir fort sliten når jeg trener. Hosten kommer ikke nødvendigvis mens jeg er i aktivitet, men ofte rett etterpå når jeg begynner å slappe av, eller dagen etter. Har også merket at kondisen min ikke er helt god selv om jeg har trent flere ganger i uka i flere år nå, innenfor diverse idretter.

Jeg kan huske at jeg har hatt denne hosten fra tid til annen, og hver gang jeg har vært syk helt fra jeg var liten, så det er ikke noe som har kommet i det siste. Kan huske at jeg ble behandlet for bronkitt en eller to ganger da jeg var mindre.

Og jeg har aldri vært i nærheten av å røre en røyk.

Min mor har astma og allergier, og jeg har hørt at dette er arvelig.

Så jeg lurer rett og slett på om jeg også har fått astma, og om dere vet noe mer enn meg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22130-lurer-p%C3%A5-om-det-kan-v%C3%A6re-astma/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wenke Lunde, Sykepleier

Hoste kan være forårsaket av så mangt, og det er avgjort ikke alltid lett å finne ut av hvor den kommer fra og hva man kan gjøre med det. Du sier at din mor har astma og allergier, og det tilsier jo at det ville være greit å undersøke om du kunne ha arvet anlegget fra henne, i og med at din kondis også er lav til tider. Hoste er absolutt ofte et astmasymptom. Kontakt legen din og be om å få tatt lungefunksjonsprøver, det skulle ikke være vanskelig å få gjort dette enten hos spesialist eller altså hos din lege.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...