Nanapa Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Hei Miklos Degre! Jeg er en jente på 35 år med innvandringsbakgrunn. Jeg er gift og har to barn. Jeg ble smittet med herpes for 15 år siden. Da fikk jeg stomatitt og fikk behandling hos tannlege. Etter en stund fikk jeg et lite sår på kjønnsorganet. Jeg gikk ikke til lege og det ble borte etter ca. 3 uker. På denne tiden hadde jeg ganske sjelden utbrudd på kjønnsorganet, en gang på ca. 3 år. Jeg hadde ikke flere stomatittutbrudd og heller ingen forkjølelsessår på ansiktet. I 2000 flyttet jeg til Norge og da fikk jeg veldig hyppige utbrudd genitalt. Det var bare et lite synlig sår og utbruddene kom tett på hverandre. På denne tiden var jeg veldig trøtt og slapp, hadde veldig mye vondt i leddene og i beina og sterke hodesmerter. Jeg fikk diagnostisert astma og var ofte forkjølet. Dette foregikk i syv måneder. Jeg ble testet negativt for Hiv, hepatitt A, B, C og reumatisme. Da jeg ble bedre tok jeg blodprøve for herpes. Det ble påvist både type 1 og 2. Jeg fikk Zovirax salve. Etter at jeg begynte å bruke Zovirax salve og solhatt ble herpesutbruddene sjeldnere, ca. 2 ganger i året. På denne tiden reiste jeg til hjemlandet mitt, Russland, og gikk til spesialist som jobbet med herpespasienter. Jeg ville få forebyggende kur mot herpesutbrudd fordi vi planla graviditet. Legen foreslo at jeg skulle ta blodprøve for å fastslå min interferonstatus. Den var veldig lav og jeg fikk beskjed om å ta interferonbehandling. Denne kuren bestod av interferon rekombinant alfa 2, 500000 IE stikkpiller og en immunmodulator. Jeg begynte med denne kuren, men fullførte den ikke. Etter noen uker fikk jeg svie under vannlating og ble testet negativt for urinvegsinfeksjon. Det forsvant av seg selv etter 10 dager. Senere leste jeg at herpes genitalis kan gi samme symptomer som urinvegsinfeksjon. Fra denne tiden forandret symptomene på herpes seg fra åpne sår til en rød flekk med svie og brennende følelse(atypiske symptomer?) og moderat vondt i korsryggen og i underlivet. Jeg testet negativt for seksuelt overførte sykdommer og soppinfeksjon. I 2005 ble jeg innlagt på RH (prematur fødsel). Der fikk jeg samme symptomer som ble behandlet med Zovirax tablett-kur som hjalp. Det ble ikke tatt PCR prøve av meg der. Etter 3 måneder fikk jeg på nytt de gamle symptomene med vondt i korsryggen og underlivet som liknet på eggstokkbetennelse men fikk Zovirax-kur en gang til. Det hjalp ikke så fort som sist. Etter avslutte kur kom noen symptomer tilbake i litt mildere form, svidende, brennende og prikkende følelse. Jeg hadde en rød flekk på kjønnsorganet men ingen sår. Hadde de fra juni til desember 2005. I denne perioden hadde jeg oppvekst av vorter på hendene og papylomer (små utvekster) på halsen og under armene som ikke lar seg fjerne med spesielle midler. I desember var jeg uten symptomer i tre uker. I januar kom alle symptomene tilbake, svie, kløe, stomatitt i munnen og jeg har de fremdeles. Var hos lege i februar og fikk Valtrex 500 mg kur, 1 tablett 2 ganger om dagen. Spiste tablettene i ti dager og det hjalp delvis. Jeg føler at jeg har sterk immunsvikt. Har tatt vanlig blodprøve som ikke viste noe galt. Ble ikke testet for IgA / IgE. Var hos spesialist i hudsykdommer. Han tok PCR prøve fra min røde flekk. Hørte ikke fra ham siden. Jeg føler at så lenge jeg ikke har noen synlige symptomer (blemmer / sår) på herpes blir jeg ikke tatt på alvor av legene som sier at jeg er frisk uten skikkelig undersøkelse. Jeg har lest mye informasjon om herpes og vet at det er ingen alvorlig sykdom. Jeg har også lest om suppresjonsbehandling både på norske, amerikanske og russiske sider på internett. Men jeg lurer på om mine langvarige utbrudd kan skyldes immunsvikt. Finnes det tester i Norge som kan vise dette og finnes det behandling som kan styrke immunforsvaret som kan hjelpe meg? Jeg er veldig redd for å smitte min et år gamle datter. Det ekteskapelige samliv lider også av dette. Har du noen anbefalinger? Hilsen fra N. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/221407-herpes-gen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 Hei, Det var en lang og omfattende sykehistorie du presenterer, og det er tydelig at i løpet av alle disse årene du har oppsummert her du har erværvet ganske mye kunnskaper. Jeg kan bare kommentere enkelte av de tingene du nevner. Du vet selvfølgelig godt at "en gang herpes alltid herpes" dvs. har du en gan fått herpes vild u bli bærer av det for resten av livet. Det er de fleste av oss. Men du er tydelig en av de uheldige som ofte får tildels plagsomme reaktiveringer. Kanskje i noe varierende former. Vi har ingen komplett opversikt over hva som avgjør om man får sjelden eller hyppig reaktivering. Sannsynligvis er det i all hovedsak individet og i mindre grad virusstammen. Svekket immunapparat kan godt være medvirkende faktor, i alle fall når det gjelder utviklingen av reaktiveringene, hvor plagsomme de er. Du spør om det er m ulig å få testet dette og om det finnes sbehandlign som styrker immunforsvaret for å kompensere en slik svekkelse. Ja, det er mulig å få utført omfattende immunapparatundersøkelser. det finnes et fåtall infeksjonsimmunologiske laboratorier og spesielister ved noen av våre universitetssykehus, i første rekke Rikshospitalet, men også ved Haueland og sannsynligvis også i Trondheim. Jegt tror det kunne være en ide for deg å få en hennvisning til et slikt laboratorioum. Jeg er litt mer i tvil om muligheten til å styrke en svekket immunapparat. Men om dette bør du kunne få hjelp av nettopp infeksjonsimmunologer. Jeg vet aat behandlig med interferon har vært på mote i Russland i en periode. Det er mulig at interferon kan dempe noe på utbruddenes grad, men neppe hyppigheten og ganske sikkert ikke på langsiktig rekvens av utbryddene. Jeg vet derimot at Zovirax har vært anvendt som langidsbehandling for pasienter med hyppige utbrudd, med ganske god effekt. En slik behandling kan redusere sjansen for overføring til din datter eller mann mens behandlingen pågår. Men heller ikke denne behandlingen har noe effekt etter at man har sluttet med behandling. Noe særl,ig lenger tror jeg ikke jeg kommer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/221407-herpes-gen/#findComment-1653820 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.