Gå til innhold

Hørselsproblemer pga dotter likt i begge ørene.

Anbefalte innlegg

pine1365380695

HeiHar dere øre-nese-halsspesialist? Jeg lurer på om jeg spør den riktige personen?Her er spørsmålet mitt:Jeg er 52 år, med dott i ørene, har hatt det i en årrekke, hadde mye ørevondt/betennelse som liten - til jeg var ca 9 år.Dersom det er øretrompetene som er tette, med derav undertrykk i mellomøret, kan man da avhjelpe dette med å operere bort falske store mandler i nesesvelget? Jeg har mistanke om at det er der problemet sitter. Når jeg holder for munn og nese og blåser - da utlignes trykket og jeg hører fint, lydene blir mye lysere, og jeg hører da lydene OMKRING meg, og ikke INNE i hodet mitt. Da har jeg ikke DOTT i øret, og hørselen er helt fin.Men - så fort jeg svelger kommer dotthørselen igjen, og lydene blir hule inni meg.Etter å ha operert bort de falske mandlene, setter man da inn dren i trommehinnen for å få ut evt. slim som har lagt seg rundt høreknoklene etter mange år med tette øretrompeter?, slik at lydbølgene igjen ikke blir hindret fra å komme fra luften rundt meg og får uhindret gå inn i øret og videre inn til hørselscellene.Kan man etterpå gå inn å rense eller spyle øretrompetene etter alle disse årene med tette tuber?Kan nevne at jeg er frisk ellers, ingen kjente allergier, bruker ingen medisiner.Går på ski, sykler.Røyker ikke, og er måteholden til alkohol.Med vennlig hilsenHilde.

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Sannsynligvis har du ikke væske i mellomøret. Da hadde hørselen vært kraftigere nedsatt, og ikke kommet så raskt tilbake etter utliknings-manøvren du gjør. Du har nok undertrykk i melomøret. Dette kan trolig fastlegen din måle med et såkalt ympanometer ( ikke alle fastleger har dette apparatet). Synes det er rimelig at du får henvisning til en ØNH-lege som kan undersøke hvorfor du stadig får dette undertrykket.

Gjest Leger burde ikke ha all makt...

Jeg synes du skal oppsøke en audiograf jeg. Så kan han/hun ta en tymp (tympanometri, som vil måle bevegeligheten til trommehinnen din, samt finne ut om det er over-eller undertrykk), og muligens hjelpe deg.

Èn ting er sikkert, og det er at en audiograf gjør en like så viktig jobb som en ØNH-lege!

De har sannsynligvis bedre tid til deg også!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...