Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I forbindelse med kroniske buksmerter i lengre tid, tok jeg røntgen av tykktarm.

Det viste seg at kontrastvæske ikke kom helt opp, og røntgenlegen måtte massere og trykke på magen. Hun sa at jeg hadde veldig treg tarm. Lurer på hva det kommer av og om jeg kan gjøre noe selv. Kan tilføye at jeg er ekstremt plaget med luft, har løs avføring og aldri forstoppelse. Får store smerter når jeg spiser is, kaker, chips, pølser, men det går greit med rå gulerøtter etc. Er under utredning for gallebesvær. Men så var det da dette med treg tarm da jeg lurer på.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/221919-treg-tykktarm/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Treg tarm kaller man det når det går mer enn 3 dager mellom hver avføringer , og oftest vil da avføringen være hard. Røntgenlegen kan ikke si om du har treg tarm kun ut fra dene undersøkelsen; hun mener vel at det var tregt/vanskelig å få kontrastvæsken opp. Det må man eventuelt finne årsaken til. Noen har veldig lang og slynget tykktarm som årsak til luft/knip-smerter. Ellers kan lavt stoffskifte gi forstoppelse og treg tarm. For de fleste er det lite væske, tungt fordøyelig mat og lite mosjon som er årsak.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/221919-treg-tykktarm/#findComment-1662810
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...