Gå til innhold

Søvnapnee',narkolepsi eller hva?

Anbefalte innlegg

Gjest snuppsi_24
Skrevet

Heisann! Håper noen kan gi meg ett svar på mine spørsmål,noen som kjenner seg igjen kanskje? Jeg skriver nå om min far. Han snorker,noe så helt vanvittig!! Noen ganger så ser han ut til å slutte å puste og jeg blir overnærvøs,men plutselig i ett stort snork så begynner levenet igjen.Han er veldig trøtt om dagene,står opp tidlig og viss han har fri så sovner han garantert 1-2timer etterpå.Han kan sove bortimot hele dagen viss ingen vekket han.Det rare er at viss jeg snakker til han,kan han våkne til men sovner i setningen og er helt borte igjen,akkurat som han ikke KLARER å holde seg våken om han vil eller ikke.Sovner på jobb,nesten litt skummel når han kjører da han blir trøtt da også.Noen netter våknar han med at han ikke får puste og har helt panikk!Det kommer seg etter endel sekunder men for en opplevelse!! :( Han er en typisk "skal-ikke-gå-til-legen" person og jeg må si heg begynner å bekymre meg veldig! Han får jo også veldig dårlig livskvalitet,med tanke på at han nesten sover bort all fritid han har!! Hjelp,kan noen gi meg råd? Bekymret datter

Skrevet

Ja, dette kan definitivt høres ut som søvnapne. I alle fall stemmer beskrivelsen godt overens med min erfaring med en eks som hadde søvnapne-syndrom.

Kroppen får ikke skikkelig hvile ved søvnapnesyndrom - dermed blir man utslitt og kan sovne for et godt ord...

To mulige behandlingsmetoder er CPAP eller "snorkeoperasjon".

Men første skritt er selvsagt utredning - hos en lege.

mvh

Skrevet

Ja, dette kan definitivt høres ut som søvnapne. I alle fall stemmer beskrivelsen godt overens med min erfaring med en eks som hadde søvnapne-syndrom.

Kroppen får ikke skikkelig hvile ved søvnapnesyndrom - dermed blir man utslitt og kan sovne for et godt ord...

mvh

Skrevet

Beskrivelsen passer bra med obstruktivt søvneapne syndrom (OSAS). Fastlegen kan henvise til nærmere utredning enten på en lunge- eller ønh-avdeling.

Det kan sjekkes nærmere ved at man sover med registreringsutstyr (diverse elektroder mm) på seg en natt hjemme. Ut i fra målingene fastslås graden av hemning i oksygenopptak mm.

Det er en belastning for kroppen å ikke gjøre noe med situasjonen dersom man finner en alvorlig osas, men det tilhører vel sjeldenhetene at det er fare for alvorlig utfall på kort sikt.

Ufaglig hilsen

• 7 måneder senere...
Gjest fra sør
Skrevet

mvh

Hei.

Dette høres nesten ut som om det er samboeren min du forteller om :-)

Jeg forlangte han skulle ta en sjekk,

Det ble øre-nese-hals spesialist,så registrering en natt,og så brukte de laser og fjernet en del av drøvelen osv.selve det med laser var over på under 30 minutter i våken men valium tilstand hehe.MEN jeg har fått men VÅKEN og mye blidere samboer.Få din far til en sjekk,FØR han sovner bak rattet!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...