Gjest blivi Skrevet 14. august 2000 Del Skrevet 14. august 2000 Jeg er en 19 år gammel jente. Min første menstrausjon fikk jeg når jeg var 14 år gammel, og den var regelmessig i omtrent et år, så etter den tid kunne det gå flere måneder mellom hver gang. For ca et år siden var jeg hos lege for dette, men hormonprøvene viste "naturlige hormonsvingninger". Altså var det ingenting annet å gjøre enn å vente på at menstrausjonen skulle bli regelmessig. (eventuelt begyne på p-piller) Ellers vil jeg si at jeg er hverken overvektig eller undervektig, og forøvrig så er det temmelig praktisk å ha menstrausjon kanskje 3-4 ganger i året, men det plager meg litt nå, ettersom jeg tross alt er 19 år gammel. Er det noe som helst jeg burde gjøre? Burde jeg begyne på p-piller, eller bare vente? En annen ting jeg lurte på er om jeg eventuelt kan begyne med P-sprøyte som prevensjon selv om menstrausjonen ikke er regelmessig? På forhånd takk:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/2223-uteblitt-menstrausjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mette H Moen, gynekolog Skrevet 14. august 2000 Del Skrevet 14. august 2000 Hvis hormonprøvene er i orden, er det ikke noe å bekymre seg for. Synes du det er for plagsomt kan du bruke Provera i 14 dager hver annen måned, så vet du når du får blødning (etter at kuren er ferdig). Trenger du prevensjon, kan du bruke p-pille, ellers er det ikke grunn til å bruke det. Jeg er mer betenkelig ved p-sprøyte, fordi det går så veldig lang tid til du får mensen igjen etter du evt slutter (opp til ett år), men det er ikke 'forbudt' å bruke for degInformasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/2223-uteblitt-menstrausjon/#findComment-8001 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.