Gå til innhold

uteblitt menstrausjon


Gjest blivi

Anbefalte innlegg

Jeg er en 19 år gammel jente. Min første menstrausjon fikk jeg når jeg var 14 år gammel, og den var regelmessig i omtrent et år, så etter den tid kunne det gå flere måneder mellom hver gang. For ca et år siden var jeg hos lege for dette, men hormonprøvene viste "naturlige hormonsvingninger". Altså var det ingenting annet å gjøre enn å vente på at menstrausjonen skulle bli regelmessig. (eventuelt begyne på p-piller)

Ellers vil jeg si at jeg er hverken overvektig eller undervektig, og forøvrig så er det temmelig praktisk å ha menstrausjon kanskje 3-4 ganger i året, men det plager meg litt nå, ettersom jeg tross alt er 19 år gammel. Er det noe som helst jeg burde gjøre? Burde jeg begyne på p-piller, eller bare vente?

En annen ting jeg lurte på er om jeg eventuelt kan begyne med P-sprøyte som prevensjon selv om menstrausjonen ikke er regelmessig?

På forhånd takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mette H Moen, gynekolog

Hvis hormonprøvene er i orden, er det ikke noe å bekymre seg for. Synes du det er for plagsomt kan du bruke Provera i 14 dager hver annen måned, så vet du når du får blødning (etter at kuren er ferdig). Trenger du prevensjon, kan du bruke p-pille, ellers er det ikke grunn til å bruke det. Jeg er mer betenkelig ved p-sprøyte, fordi det går så veldig lang tid til du får mensen igjen etter du evt slutter (opp til ett år), men det er ikke 'forbudt' å bruke for deg

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...