Gå til innhold

Når bør man begynne å "holde seg hjemme"?


carma

Anbefalte innlegg

Jeg bestilte en hotellweekend i Göteborg i dag - i april. Det vil da være ca 5 uker til termin, og jeg begynte plutselig å tenke på om man egentlig burde holdt seg i nærheten av fødestedet på den tiden... -i alle fall kanskje i samme land?

Eller er det helt greit å dra på Sverigetur 4-5 uker før termin? Det skjer vel neppe noe før minst en uke etter termin likevel :-p

Når begynte dere som har født før å foretrekke å holde dere i nærheten av fødestedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mrs. Wallace

Jeg vet om ei som fødte på helgetur til København med venninnene. ;o)

Det er jo ikke noen risiko forbundet med å føde i Gøteborg, men upraktisk er det jo så absolutt. Det er helt umulig å si om du kommer til å føde tidlig eller sent, så sånn sett må du bare finne ut om du tar sjansen. Selv fødte jeg tre uker før termin.

Men en annen vurdering er selvsagt hva slags form du kommer til å være i med 5 uker til termin. Jeg var i storform, bortsett fra en ting: Jeg sov uendelig dårlig i andre senger enn min egen, hvor jeg kunne polstre rundt med ekstra dyner og stæsj, så jeg var ikke videre lysten på å overnatte borte de siste ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Husker ikke hvordan jeg tenkte de to første gangene jeg var gravid - men sist gang, for to år siden, var jeg på hyttetur med noen venninner, 2,5 times kjøring hjemmefra 3,5 uke før termin. Jeg skulle ha planlagt keisersnitt 1,5 uke etter turen.

Var kjempekoselig med tur - men jeg hadde nok ikke dratt så langt som til Gøteborg da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om ei som fødte på helgetur til København med venninnene. ;o)

Det er jo ikke noen risiko forbundet med å føde i Gøteborg, men upraktisk er det jo så absolutt. Det er helt umulig å si om du kommer til å føde tidlig eller sent, så sånn sett må du bare finne ut om du tar sjansen. Selv fødte jeg tre uker før termin.

Men en annen vurdering er selvsagt hva slags form du kommer til å være i med 5 uker til termin. Jeg var i storform, bortsett fra en ting: Jeg sov uendelig dårlig i andre senger enn min egen, hvor jeg kunne polstre rundt med ekstra dyner og stæsj, så jeg var ikke videre lysten på å overnatte borte de siste ukene.

Nei, jeg skjønner jo at ingen vet om jeg kommer til å føde før tiden eller ikke, men jeg tenkte kanskje noen hadde en "gylden regel" å forholde seg til eller noe sånt :-p

Fin form kommer jeg neppe til å være i, og sove dårlig gjør jeg alt - det er litt av poenget med turen... hehe. Jeg er tvunget til å sitte hjemme for det aller meste pga bekkenløsning, så turen er liksom for å få et litt koselig avbrekk og litt nye impulser :-) Blir bare ren avslapning og før-vi-blir-foreldre-og-mens-vi-enda-er-bare-kjærester-tur :-)

Rullestolen ligger baki bilen hvis vi skal ut på bytur :-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Nei, jeg skjønner jo at ingen vet om jeg kommer til å føde før tiden eller ikke, men jeg tenkte kanskje noen hadde en "gylden regel" å forholde seg til eller noe sånt :-p

Fin form kommer jeg neppe til å være i, og sove dårlig gjør jeg alt - det er litt av poenget med turen... hehe. Jeg er tvunget til å sitte hjemme for det aller meste pga bekkenløsning, så turen er liksom for å få et litt koselig avbrekk og litt nye impulser :-) Blir bare ren avslapning og før-vi-blir-foreldre-og-mens-vi-enda-er-bare-kjærester-tur :-)

Rullestolen ligger baki bilen hvis vi skal ut på bytur :-p

Det eneste det finnes relativt nøyaktige regler for, er flyreiser.

Hvis du synes det er greit å sitte noen timer i bil, så er det vel ikke noe problem å ta sjansen. Be om ekstra puter og la det stå til! ;o)

Høres selvsagt deilig ut med en avkoblingshelg før det blir ny sjef i familien. Og særlig når du sliter med bekkenløsning. Ønsker deg god form for resten av svangerskapet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke hvordan jeg tenkte de to første gangene jeg var gravid - men sist gang, for to år siden, var jeg på hyttetur med noen venninner, 2,5 times kjøring hjemmefra 3,5 uke før termin. Jeg skulle ha planlagt keisersnitt 1,5 uke etter turen.

Var kjempekoselig med tur - men jeg hadde nok ikke dratt så langt som til Gøteborg da :-)

Nå er ikke Gøteborg så vvveldig mye lenger unna Oslo enn 3 timer heller, da ;-) Men jeg tror vel neppe at jeg kommer til å ville begi meg ut på den bilturen dersom noe mot formodning skulle starte i Sverige :-p

Har ikke avbestillingsmuligheter heller, siden det var tilbud, hehe. Det går helt sikkert fint :-) Tenkte bare å høre om det var helt dumt å dra på Sverigetur så nært termin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det eneste det finnes relativt nøyaktige regler for, er flyreiser.

Hvis du synes det er greit å sitte noen timer i bil, så er det vel ikke noe problem å ta sjansen. Be om ekstra puter og la det stå til! ;o)

Høres selvsagt deilig ut med en avkoblingshelg før det blir ny sjef i familien. Og særlig når du sliter med bekkenløsning. Ønsker deg god form for resten av svangerskapet!

Takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes vel kanskje at 3-4 timer unna med bil er innenfor grensen i uke 34 eller 35.

Men du er klar over at man ikke kan reise utenlands mens man er sykemeldt, med mindre du får legeattest på at det er ok og at det søkes om sykepenger ved utenlandsopphold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes vel kanskje at 3-4 timer unna med bil er innenfor grensen i uke 34 eller 35.

Men du er klar over at man ikke kan reise utenlands mens man er sykemeldt, med mindre du får legeattest på at det er ok og at det søkes om sykepenger ved utenlandsopphold?

Uhm... nei, det visste jeg ikke...

Men jeg er ikke helt sikker på at jeg bryr meg om det for en helg i Sverige heller...?

*host*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm... nei, det visste jeg ikke...

Men jeg er ikke helt sikker på at jeg bryr meg om det for en helg i Sverige heller...?

*host*

Mnei, men hvis det faktisk skjer noe og du trenger medisinsk hjelp står du i så fall med skjegget i postkassa.

Jeg var i Glasgow under den første sykemeldingsrunden min, legen mente jeg bare hadde godt av det, så da var jeg gjennom styret. Ikke noe problem, så lenge jeg hadde legeattest..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mnei, men hvis det faktisk skjer noe og du trenger medisinsk hjelp står du i så fall med skjegget i postkassa.

Jeg var i Glasgow under den første sykemeldingsrunden min, legen mente jeg bare hadde godt av det, så da var jeg gjennom styret. Ikke noe problem, så lenge jeg hadde legeattest..

Hmm.. så hvis jeg begynner å føde så sier de bare "Neeeej, här kan du inte föda!!" og sender meg ut av sykehuset? *ler*

Neida.. :-p Jeg får se hva jeg gjør. Fastlegen min er et naut og vil sikkert nekte meg å dra hvis jeg spør... :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. så hvis jeg begynner å føde så sier de bare "Neeeej, här kan du inte föda!!" og sender meg ut av sykehuset? *ler*

Neida.. :-p Jeg får se hva jeg gjør. Fastlegen min er et naut og vil sikkert nekte meg å dra hvis jeg spør... :-/

Jeg tror du kan få problemer med å få sykepengene, om det skjer. Du blir neppe nektet hjelp :P

Det står noe på det på sykemeldingsskjemaet, eller veilendingen, gjør det ikke det? Dessuten må du krysse av for om du skal oppholde deg i utlandet...

Jeg har sluttet å bruke fastlegen min, jeg :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du kan få problemer med å få sykepengene, om det skjer. Du blir neppe nektet hjelp :P

Det står noe på det på sykemeldingsskjemaet, eller veilendingen, gjør det ikke det? Dessuten må du krysse av for om du skal oppholde deg i utlandet...

Jeg har sluttet å bruke fastlegen min, jeg :(

Jeg får gruble litt på det... :-p

Takk for infoen i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden jeg bare har født før termin kunne jeg ikke tenkt meg å dra noe sted 5 uker før termin. Skal du fly? Det får du vel ikke lov til så nært opp til termin. Skal du kjøre bil? Blir det særlig behagelig?

Jeg hadde holdt meg hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg bare har født før termin kunne jeg ikke tenkt meg å dra noe sted 5 uker før termin. Skal du fly? Det får du vel ikke lov til så nært opp til termin. Skal du kjøre bil? Blir det særlig behagelig?

Jeg hadde holdt meg hjemme.

Vi skal kjøre bil, ja, og kan stoppe så ofte som det trengs underveis. God tid og bare kos :-) Det tar jo ikke mer enn drøye 3 timer å kjøre fra Oslo til Gøteborg, da. Bilkjøring er ikke noe særlig problem nå i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste ukene holdt jeg meg innenbys, orket ikke reise langt, og orket ikke tanken på å sove i en annen seng enn min egen. Jeg fødte før termin begge gangene, forresten..

En venninne av meg fødte fem uker før termin, de hadde bommet litt på terminen hennes, viste det seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste ukene holdt jeg meg innenbys, orket ikke reise langt, og orket ikke tanken på å sove i en annen seng enn min egen. Jeg fødte før termin begge gangene, forresten..

En venninne av meg fødte fem uker før termin, de hadde bommet litt på terminen hennes, viste det seg..

Hmm.. jaja, blir jeg i så dårlig form så får vi gi bort reservasjonen til noen, da.. hehe.

Jeg er i alle fall helt sikker på at jeg ikke har feilberegnet terminen, siden dette er et prøverørssvangerskap ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke hatt problemer med å reist på tur 5 uker før termin nei. Selvfølgelig kommer det ann på formen din og hvor lenge du orker å sitte i bil++, men sånn for fødselen sin del hadde det vært uproblematisk.

Var selv på kjøretur 4 timer til Kristiandsand og gikk to hele dager i parken 4 uker før termin sist. Tenkte rett og slett at OM fødselen skulle starte så fikk jeg føde der jeg var og heller reise hjem noen dager etterpå.

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tidlig regner jeg meg ikke i nærheten av fødsel engang,så jeg hadde dratt uten å tenke meg om to ganger, men så går jeg alltid over termin også da.

Ellers bryr jeg meg lite om å holde meg hjemme om det er nærmere termin heller, da vi ventet nr. 5 tok vi til og med biltur til Sverige da jeg var ca 1 uke over termin. Vi bodde ganske langt fra grensen så det var en del timers kjøring. Vi dro tidlig om morgenen og var ikke tilbake før seint på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tidlig regner jeg meg ikke i nærheten av fødsel engang,så jeg hadde dratt uten å tenke meg om to ganger, men så går jeg alltid over termin også da.

Ellers bryr jeg meg lite om å holde meg hjemme om det er nærmere termin heller, da vi ventet nr. 5 tok vi til og med biltur til Sverige da jeg var ca 1 uke over termin. Vi bodde ganske langt fra grensen så det var en del timers kjøring. Vi dro tidlig om morgenen og var ikke tilbake før seint på kvelden.

Godt å høre :-) Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...