øytur Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Jeg er 74 år og har hatt atrieflimmer i 10 år, ca en gang i mnd med varighet noen timer de første årene, varighet 2-3 døgn de siste årene. Jeg har hatt by-pass operasjon i 2000 som var vellykket og følt meg i meget god form etterpå. Har siden operasjonen trent 2 ganger a 2 timer i uka på treningsstudio pluss 1t. gange hver morgen. Etter sammenhengende atrieflimmer i 5 døgn like før jul 2005 (hjemmemålt BT.115/80 puls variert 80-90), ble jeg elektrokonvertert 01.11.05 med omslag til sinusrytme, frekvens 60. Ny flimmer 17.11.05 og vellykket elektrokonv. samme dag 2. døgn senere flimmer igjen og nå ble det valgt å medisinere i stedenfor 3dje forsøk el. konv. Medisiner:Selo-Zok 100mgx2, marevan, zocor20mgx1, furix 40mgx1, triatec 2,5mg, digitoxin 0,1mg. Ca. 14 dager etter ny medisinering begynte jeg å bli kvalm og svært uvel så å si hver dag (kommer og går). Atrieflimmeren er nå blitt permanent. Det ble tatt blodprøver (digitals 27.12.05, og hjerteprøver og E.K.G 05.01.06, og de var fine. Hjemmemåling de siste ukene, BT. 130/80, puls 60-70. Siden jeg fremdeles er kvalm, uvel og kraftløs mistenker jeg de nye medisinene for årsaken? (Digitoxsin?) Jeg hadde det mye bedre før den nye medisineringen og lurer på alternativer? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/222493-atrieflimmer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Svar til øytur. Du beskriver en nærmest klassisk digitalisintoxikasjon (d.v.s. en slags forgiftning av digitoxin). Det er en kjent bivirkning av digitalispreparater. Man skal være klar over at det man kaller terapeutisk nivå (behandlingskonsentrasjon i blodet) er meget variabelt : individuelle nivå for toxisk (giftig) effekt kan svinge fra lave verdier i såkalt terapeutisk konsentrasjon til langt opp i reelle forgiftningsnivå. Du er ganske massivt medisinert, dog med en illusorisk Triatec-dose. Jeg antar at du har fått Digitoxin fordi du har flimmer , muligens som et forsøk på å redusere hjertefrekvensen (pulsen) ved kronisk flimmer. Hvis du stort sett har 70-80 i hvilepuls synes det ganske brukbart. Et bedre mål får man hvis man lar deg gå med en 24-timers EKG-registrering (såkalt Holter-monitorering). Gjennomsnittsfrekvensen din bør ligge under 90 i løpet av et normalt døgn. Det første som bør gjøres er å slutte med Digitoxin. Jeg er ganske sikker på at det vil eliminere adskillig av dine plager (kvalme, uvelhet). At du er kraftløs kan dessuten være delvis forårsaket av en ganske stor dose Selozok. 200 mg pr. døgn hos en 74-åring kan være ganske heftig. Ta dette opp med din lege. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/222493-atrieflimmer/#findComment-1691301 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.