Gå til innhold

nok en nakke

Anbefalte innlegg

akalem_1074

Jeg er en kvinne på 30 som siste året har begynt å få plutselige nakkesmerter som sitter i en stund. Mellom skulderbladene har jeg en nakkevirvel (eller er det ryggvirvel)som jeg en gang i min ungdom fikk høre var skjev. Og nå, 15 år senere, kjennes det tidvis rett og slett ut som om denne virvelen (om det nå er tilfeldig eller ikke) er i ferd med å gli ut av ryggraden på høyre side. Det gjør veldig vondt og jeg klarer verken vri hodet mot h eller løfte armene mens det står på. Et døgn eller to senere (med varme omslag, masse ibux og gåturer) virker det ut som om ting faller litt på plass, og tilbake sitter jeg med en etterpå-verk i alle sener og muskler som var involvert, og en murring oppi virvelen. Og venter på neste gang. Jeg liker ikke gå til lege med diffuse smerter, og lurer på om dette en helt normal kink, feks, som ikke er noe poeng i å oppsøke lege for eller om det er noe med ryggraden min som jeg bør få sjekket opp. Vondt gjør det når det står på, i alle fall, og jo mindre jeg beveger meg jo verre blir det. Samtidig er jeg redd for at mye bevegelse gjør at jeg risikerer å presse virvelen ut av plassen sin. Setter pris på svar på hva jeg bør gjøre med problemet mitt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/222498-nok-en-nakke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Kanhende har du en skjevhet i ryggraden som bidrar til at deler av muskulaturen utsettes for mer statisk belastning. Behandling vil være å styrke muskulaturen i ryggraden, særlig den dypere delen som bidrar til riktig kroppsholdning. Når denne delen av muskulaturen blir for sliten pga svakhet vil de ytre musklene stramme seg, og dette blir vondt. Synes du skal be fastlegen din om henvisning til en fysioterapeut. Du bør så finne en fysioterapeut ( gjerne manuell terapeut) som kan undersøke deg og gi deg øvelser. Gjerne i et slynge-apparat avSET-typen ( spør om dette når du bestiller) som nettopp egner seg for å trene stabiliserende muskulatur. Dersom du ikke kommer til målet, bør det vurderes om bilder av rygg/nakke bør taes. Du bør også få hjelp til å finne riktig sittestilling på jobben, og lære egenøvelser som du kan gjøre daglig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/222498-nok-en-nakke/#findComment-1666519
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...