Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Du har sikkert svart på dette før,

men jeg vil gjerne at du tar deg tid til å lese og svare dette innlegget.

Jeg har en bror som er 23år gammel nå. Da han var 3-4år fikk han astma og allergi, og det har han hatt siden. Opp gjennom disse årene har

han vært veldig plaget, men nå har heldigvis astma'en blitt 90% borte.

Men i de siste 1-2 årene har han vært plaget av atopisk allergi. Han har vært hos legen kontinuerlig uten at det har hjulpet noe. Han har også fått lysbehandling, men det har resultert i at han har følt seg fysisk dårligere. Etter at han har fått lysbehandling føler han at kroppen/huden blir "stiv", slik at han ikke orker å gjøre noe annet enn å bare ligge. Etter konsultasjon med lege har han nå sluttet med det og bruker nå bare

funktighetskrem. Han bruker nesten en hel tube apobase hver dag. I tillegg tror jeg han bruker kortisonkrem også.

Det største problemet hans er at han ikke får sove om natten.

Veldig ofte er han opp til kl. 4-5

om morgenen. Han får sove i korte perioder, men så våkner han igjen.

Dette resulterer i at han føler seg

veldig trøtt og ikke orker å stå opp før kl. er 16-17 om dagen.

I løpet av denne tiden han ligger/"sover" orker han heller ikke å stå opp og spise noe ,slik at han blir slapp i tillegg.

Selvom det er kaldt ute og romtemperaturen ligger på rundt 20-21C, føler han at det er varmt. Huden hans er også varm hele tiden.

Han føler at han er tørst hele tiden, og drikker derfor veldig mye om natten.

Som sagt, har han hatt astma/allergi helt siden han var en unge. Men nå er situasjonen mye verre, han er selv veldig oppgitt over tilstanden sin. Vi er meget bekymret for ham og ønsker å gjøre hva som helst for at han skal bli kvitt denne sykdommen.

Derfor ønsker vi dere hjelper oss

med råd/tips.

Noen flere tilleggsopplysninger/ spørsmål:

* Han spiser ikke nøtter og sitrusfrukter, men han drikker

brus (cola) og spiser sjokolade.

Er det noe annet han burde slutte

å drikke/spise ? Noe han bør spise/drikker mer av ?

* Kan det gjøres noe for at han får sove om natten. Finnes det noen naturmedisiner eller andre urter som kan hjelpe ?

* Finnes det noen andre medikamenter / kremer eller noen andre behandlinger som hjelper mot

atopisk eksem ?

* Er det blitt gjort noe mer forskning på denne sykdommen i utlandet ?

* Ville det hjelpe hvis han dro til

et varmere sted og fikk mere naturlig sol ?

* Han dusjer kanskje etter 2-3 dg,

burde han dusje oftere ?

* Andre råd / tips ?

Det ble et langt innlegg, men jeg

håper du hjelper oss. Vi er som sagt veldig bekymret for ham, han

selv er også blitt lei av denne sykdommen.

På forhånd takk.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22260-atopisk-eksem/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære primeragt

Jeg forstår godt at du er bekymret for broren din.

Er han grundig undersøkt hos lege med tanke på at det kunne være noe annet enn atopisk eksem som feiler ham? Det må være viktig å få gjort.

Er grunnen til at han sover dårlig at han klør eller er det noe annet? Hvis det er kløen vil det nok hjelpe hvis huden hans blir behandlet bedre og grundigere. Først smøre med kortisonkrem på eksemflekkene, så vente i 10 minutter og så smøre inn med rikelig fuktighetskrem. Kanskje trenger han en fetere fuktighetskrem enn Apobase, f.eks. Locobase eller Decubal.

Hvis han drikker veldig mye brus ville jeg prøve å få ham til å drikke vann i stedet - litt gjør ikke så mye. Litt sjokolade er også OK, men ikke daglig og ikke mengder. Ellers er ikke kosten det viktigste ved atopisk eksem hos voksne - hudbehandlingen er og blir viktigst.

Det forskes endel på atopisk eksem både her og i utlandet og jeg tror nok norske hudleger er godt nok oppdatert slik at det ikke er noe å hente ved å reise ut for behandling. Men som ved alle kroniske sykdommer forekommer det en god del litt useriøse forslag om "mirakelkurer" som man bør passe seg for.

Sol og varme med salte sjøbad pleier nesten alltid å ha god effekt på eksem så en sydentur om vinteren er ofte veldig bra (så lenge det er eksem det dreier seg om).

Det er ikke bra med for mye dusjing - i alle fall ikke med såpe. Hvis det brukes mye kremer og salver bør disse skylles vekk før ny hudbehandling, men da uten såpe.

Jeg tror mitt viktigste budskap til dere er: Få en ny vurdering hos lege - helst en hudlege. Vær nøye med hudbehandlingen og ikke vær redd for å bruke kortisonkremer, men pass på at de brukes riktig. Prøv å få broren din til å holde en vanlig døgnrytme, få nok frisk luft og spise fornuftig. Hva han spiser er ikke så viktig (innen visse grenser naturligvis).

Til slutt vil jeg si at broren din er heldig som har familie og en søster/bror som ønsker å ta ansvar og hjelpe ham. Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22260-atopisk-eksem/#findComment-95204
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...