Gå til innhold

Mage- og muskelproblem

Anbefalte innlegg

Gjest Sliten nå - mann 38

Hei,

jeg sliter med bland annet mageknipe. Har fast avføring, men det romler og bråker. Jeg er også kvalm, følelse av bakrus. Føler det "svir" i magen. Det føles som at musklaturen i magen er spent hele tiden.

I det siste så har følelsen i armer og føtter visnet bort, og jeg blir sliten i armene av å lese avisen eller å snakke i telefonen. Jeg kan be kona om å åpne syltetøyglass, enda hun er liten som en mygg :)

Jeg har våknet om morgenen, med at armene har vært helt borte, og da mener jeg helt borte, samtidig med føttene også er døde.

I hverdagen, så føles som jeg har trent hardt uten å tøye ut. Det siste er at musklatur i kjeven spennes, hele tiden, og jeg blir jo selvfølgelig sliten av dette. Plagene med føtter, armer og kjeve er nytt, har hatt disse plagene ca. en måneds tid.

Om morgenen når jeg våkner, så er jeg som regel småkvalm. I allefall blir jeg det før jeg går ut, for å gå til jobb. Jeg har synsforstyrrelser, slags blitz syn. Har vært hos øyelege, konstantert noe skjeling. Fikk briller for dette, for å jobbe foran pc skjermen, men merker ikke noe særlig endring.

Jeg har vært på nevrologisk på Ullevål, tatt blodprøver og forskjellige tester, uten å finne noe.

Jeg føler meg dårlig etter rødvin, dagen derpå. Selv ved bare et par glass.

Ingen medisiner, jeg har ellers et godt liv, fornøyd med jobben. BMI på 27. Kolestrol noe høyt, 7.6. Prøver å senke dette med strengere matvaner. Normalt blodtrykk, selv om jeg føler trykk i brystet, men tror vel det er normalt hvis man har en travel jobb? Mener stoffskifte er ok. Jeg har tatt MR av hode og bilde av lunger.

Om man har kreft i mage/tarm, vil dette slå ut på blodprøver?

Er det noe jeg bør teste? Begynner å miste litt motet etter å ha søkt omkring, Jeg jobber med data, og bruker lengre tid på å fikse en pc, enn fastlegen bruker på meg. Et lite tankekors... Håper på gode råd! Takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/222658-mage-og-muskelproblem/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sliten nå - mann 38

Du skriver at du har vært på nevrologisk avdeling, men ikke om du har vært hos nevrolog. Ville derfor prøvd å få en henvisning til spesialist i nevrologi for å utelukke en nevrologisk sykdom.

Jeg har vært hos nevrolog. Det var en god erfaring, tok seg veldig god tid. Etter MR av hode og bilde av lunger, så ble det tatt diverse blodprøver, samt noen muskeltester. Det er fire måneder siden siste test, og jeg skulle få innkallelse til time, men har intet hørt. I mellomtiden så har jeg blitt så svak i armer og føtter, at jeg gikk tilbake til legen min. Han har på nytt henvist meg til Ullevål. Det tar kanskje mellom 6-9 mnd. igjen.

Annonse

Jeg har vært hos nevrolog. Det var en god erfaring, tok seg veldig god tid. Etter MR av hode og bilde av lunger, så ble det tatt diverse blodprøver, samt noen muskeltester. Det er fire måneder siden siste test, og jeg skulle få innkallelse til time, men har intet hørt. I mellomtiden så har jeg blitt så svak i armer og føtter, at jeg gikk tilbake til legen min. Han har på nytt henvist meg til Ullevål. Det tar kanskje mellom 6-9 mnd. igjen.

Ring og etterlys kontrolltimen.

Ellers så blir du satt opp på ny time og da er ventetiden 8 mnd på prioritert venteliste.

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

kan det være begynnende utbrenthet? Stressende hverdag? Lett depresjon eller angstplager? Dette er det første som slår meg. Men tenker også at iallfall f.eks B12-verdiene bør måles; lave verdier kan gi nummenhet og diffuse nevrologiske plager. Kreft i mage/tarm synes ikke nødvendigvis på blodprøver i en startfase, men det er vanlig å se blod i avføringen ( spesielle tester på dette må gjøres hos fastlegen), eller det kan taes egne prøver på kreft-markører, men dette er ikke vanlig som screening. jeg tenker også på om du kan ha et syre-problem, og ville vel prøvd en syreblokkerende kur. De mest effektive fåes på resept, men du kan evt. kjøpe såkalte H2-blokkere selv på apotek. Kanhende er du i en "ond sirkel" der du etterhver har fått endel angst-plager. Stive kjever kan tyde på dette. Snakk åpent med fastlegen om dette, det hjelp å få.

Gjest Sliten nå- Mann 38

kan det være begynnende utbrenthet? Stressende hverdag? Lett depresjon eller angstplager? Dette er det første som slår meg. Men tenker også at iallfall f.eks B12-verdiene bør måles; lave verdier kan gi nummenhet og diffuse nevrologiske plager. Kreft i mage/tarm synes ikke nødvendigvis på blodprøver i en startfase, men det er vanlig å se blod i avføringen ( spesielle tester på dette må gjøres hos fastlegen), eller det kan taes egne prøver på kreft-markører, men dette er ikke vanlig som screening. jeg tenker også på om du kan ha et syre-problem, og ville vel prøvd en syreblokkerende kur. De mest effektive fåes på resept, men du kan evt. kjøpe såkalte H2-blokkere selv på apotek. Kanhende er du i en "ond sirkel" der du etterhver har fått endel angst-plager. Stive kjever kan tyde på dette. Snakk åpent med fastlegen om dette, det hjelp å få.

Nina, takk for svar. Jeg vil tenke gjennom det du skriver her.

Det merkelige med mine arm- og fotplager, er at alle er like svekket, og det kom nesten samtidig. Armer sover, som om jeg har ligget på de. Hver eneste morgen, så er føtter og armer så svake. Kan det være dårlig blodomløp (har alltid hatt høy hvilepuls)? Kan kolestrol på 7.6 være med på å påvirke boldomløpet?

Takk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...