etraml Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Hei! Jeg har en kjæreste som lider av depresjon. Han har fått behandling for dette tidligere. Og synes at det har hjulpet. Til nå, er det tilbake Han går ikke på noe medisiner, bortsett fra marevan, pga hjerteoperert for 5 år siden. Han er nå 30 år. Jeg synes dette er veldig vanskelig. Vet liksom ikke hva jeg skal gjøre. Han er veldig irritabel og sint for små ting. Han sover veldig dårlig. Han klarer nesten ikke stå opp på morgenen. Han orker ikke gå på jobb. Han har veldig dårlig selvbilde. Han er mye i dårlig humør. Og vi sammen har det deretter ikke så bra. Det er mest på vinterhalvåret han er slik. Men det er jo ganske mange måneder med mye variert humør og krangling. Jeg skulle så gjerne ønske at jeg kunne gjøre noe for han. Kan du gi meg noen tips om hva jeg kan gjøre for at dette skal bli bedre. Han vil ikke begynne på noe medisin, han har gjort det for lenge siden, men han vil helst unngå det. Håper at du kan hjelpe meg litt med dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/222719-depresjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheNatural Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Hei, Hva med å gjøre noe på kostholdssiden? Kutt ut sukker og for mye karbohydrater. Spise fettrik animalsk mat, frukt, grønnsaker, fisk evt. tran. Han er spesielt deprimert på vinterhalvåret skriver du. Muligens en vitamin D mangel som kan korrigeres på sikt ved inntak av tran, fisk eller ved soling evt. solarium. Fint at han er uvillig til medikamenter som ikke kurerer noe men bare er symptomatisk med store bivirkninger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/222719-depresjon/#findComment-1667621 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Det er ikke lett å leve med en deprimert person. Men det hjelper kanskje å vite at det for mange er rent biologiske årsaker. men resultatet går ofte utover de nærmeste. Synes du skal kreve at han starter med samtaleterapidersom han ikke ønsker ny runde med medisiner. Si at du krever det fordi du har tro på ham, og ønsker at dere skal få det fint sammen. Dert vil hjlpe ham å vite at du er tålmodig, og har forståelse. Det hjelper ham ikke at du krever at "han må ta seg sammen", det klarer han neppe uten profesjonell hjelp. Prøv å få ham til å mosjonere litt. Høres ut som mørket påvirker ham negativt, kanskje bør han anskaffe en lys-lampe, iallfall til neste sesong. Rikelige doser omega-3 er også bra ved humørsvingninger. Johannes-urt vil hjelpe nesten like bra som anti-dpressiva, kanskje kan han prøve dette. Kanskje bør han gjøre noe med jobb-situasjonen, dersom han ikke trives der. Det finnes endel gode bøker om det å "sette grenser", som kan være vanskelig for deprimerte. Psykolog-søstrene Ihlen har skrevet to gode bøker om dette, som er nyttige både i privatlivet og i jobb-sammenheng. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/222719-depresjon/#findComment-1670839 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.