Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Min mor fikk svar på noen prøver igår. Alt var bra bortsett fra B12-prøven der var verdiene 1100, det er jo nesten dobbelt så høy som det burde være. Legen mente han ikke hadde hørt om å ha for høy B12-verdi noen gang.

Hva er normalt? Evt. hva slags plager er vanlig å få ved for høy B12.

Legen ville rekvirere margprøve av brystbeinet. Hva vil det si? Hva kan man finne ut av en slik prøve.

Min mor har "infulensakropp" hele tiden. Hun har fått konstatert løsemiddelskade, men mener selv at plagene hennes stammer fra arbeid med kabler. Kunnskapen om dette har kommet mye lenger i Sverige enn i Norge. Er det flere som har sånne plager?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22272-for-h%C3%B8y-b12-pr%C3%B8ve/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Knut-Erik Ånensen, Allmennlege

Til blubb

Normalverdi ligger i området 150-600 såvidt meg bekjent,mindre avvik kan det nok være på forskjellige analysemaskiner.

Det finnes enkeltindivider som har høyere såkalte "normalverdier", og din mor kan være en av dem. Men det vil det være naturlig å lete i blodproduksjonsenheten-benmargen for å se etter forstyrrelser der. Her produseres stammcellene våre. Det finnes nok andre sykdommer som kan gi høye B12 verdier, men det blir litt for omfattende å komme inn på i dette forum..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...