Gå til innhold

Undersøkelser av tarm

Anbefalte innlegg

LBH1365380964

I min familie på morssiden har det vært to tilfeller av kreft i tarmen. Mormor og en av døtrene hennes er døde av dette. De gjenlevende barna, alle kvinner, har sjekket seg ved rectoskopi eller colonskopi ( Usikker på hva). Alle hadde da polypper (?)i tarmen.

Vi som er barna til disse søstrene er nå bekymret for vi skjønner at dette er arvelig.Vi er i 25 års alderen.

-Hvordan foregår disse undersøkelsene?

-Hva må man gjøre på forhånd før undersøkelsen osv.( drikke væske? )

-Får man bedøvelse?

-Er det nesten samme ingrep-colonskopi/rectoscopi og når gjør man hva?

-Hvor lang tid tar et slikt inngrep?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/222749-unders%C3%B8kelser-av-tarm/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Rønrgenbilde av tykktarmen er den vanlige screeningen av unge slektninger til pasienter med tykktarmkreft. Dette bør gjøres hvert 3. år. Dersom det påvises polypper, bør undersøkelsen gjøres noe hyppigere, g innimellom bør det gjøres coloskopi. Røntgentykktarm krever at man tømmer tarmen med et avføringsmiddel, deretter føres et kontrastmiddel opp i tarmen med en tynn slange før et vanlig bilde taes. Coloskopi krever også tarm-tømning. legen ser direkte påtarm-slimhinnen gjennom et fiber-optisk instrument på en tynn slange. Undersøkelsen er ubehagelig, men ikke smertefull, og krever ikke bedøvelse. Undersøkelsen tar 15-20 minutter.

Jeg har tatt coloskopi flere ganger, og det er smertefullt!! Jeg har fått "dop" hver gang, de sier at jeg har veldig "krøllete" tarm og at det er derfor det gjør så vondt. To ganger måtte legen gi opp og sendte meg på kontrastrøntgen i stedet for. Har også fjernet en polypp via coloskopi, det tok en og en halv time, for han "mistet" den flere ganger. Ingen hyggelig opplevelse!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...