Gå til innhold

Hjerte og fødsel

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Jeg er i 20-årene, gravid (for 6. gang, 1 spontanabort inkludert) og veldig overvektig.

I det siste har jeg merket en knugende, vond følelse ved hjertet.

Nå har jeg gått ned en del i dette svangerskapet (11 kg), og er litt bekymret for hva som skjer når vekten nå skal øke igjen.

Jeg lurer også på hva en bør tenke på i forbindelse med fødselen.

Jeg har tidligere hatt styrtfødsler, og kunne godt tenke meg å få fødelen igangsatt slik at jeg er sikker på å få føde på sykehuset. (Fikk det forrige gang, men da hadde jeg ikke disse brystsmertene.)

Hva er vanlig praksis i tilfeller som mitt? Dersom det er hjertet, _må_ jeg da ta keisersnitt? Er det visse typer medikamenter en bør styre unna ved fødsel?

Er evt. hjerteproblemer et hinder for å få igangsatt fødsel?

Jeg må innrømme at jeg kvier meg veldig til å ta dette opp med lege. Overvekten skyldes mange år med tvangsspising, og enkelte tidligere legebesøk har ført til skikkelige tilbakefall. (Noen leger tror visst at dersom de får deg til å føle deg skikkelig ille, så blir du motivert.)

Siden jeg fikk normalisert mitt forhold til mat, har vekten min (veldig!) langsomt gått nedover.

(Men det er i allefall bedre enn den jevne økningen jeg har hatt tidligere.)

Jeg tok fastende blodprøve for noen måneder siden (før graviditeten), og den var fin. Bortsett fra at kolesterolet lå bittelitt over grensa. Jeg vil også nevne at jeg har fått diagnosen pcos, uten at jeg vet om det er relevant i denne sammenheng.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22275-hjerte-og-f%C3%B8dsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Anonymous.

Sannsynligheten for at det er noe galt med ditt hjerte er meget liten.

Det er neppe noen grunn til at du ikke skal kunne få helt rutinemessig medikasjon og behandling i forbindelse med en forløsning, enten det blir på vanlig måte eller med keisersnitt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22275-hjerte-og-f%C3%B8dsel/#findComment-95763
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...