Gå til innhold

Overgangsalder og hormonspiral


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg er snart 45 år og har brukt hormonspiral i 4 1/2 år fordi jeg var plaget av store blødninger. Den har fungert greit, og jeg har hatt lite mens, og noe uregelmessig.

Nå tror jeg imidertid at overgangsalderen er begynt. Jeg har hetetokter innimellom. og sist hoppet mensen over to ganger, før jeg ble vanvittig premenstruell - både fysisk og psykisk. Dette har nå vedvart ca. 3 uker, den siste halvannen uke har jeg blødd litt, men ikke mye, men det er akkurat som om mensen ikke vil løsne.

Jeg har også steinharde og vonde bryster - dette har jeg alltid hatt i forbindelse med eggløsning og PMS, men nå er det blitt en konstant tilstand...

Bør jeg ta ut hormonspiralen og se hvordan kroppen min fungerer? La kroppen stabilisere seg? Vil jeg få de store blødningene tilbake? Hva med PMS, som har vært litt bedre med hormonspiralen?

Hvis jeg begynner med trisekvens, vil jeg da få igjen de stor blødningen jeg hadde før jeg begynte med hormonspiralen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du er i en fase som er preget av store svingninger i østrogennivået. Iblant større produksjon enn vanlig (vonde bryster og blødning), iblant lav produksjon med hetetokter. Det kan fortsette slikt i flere år før det stopper helt opp. Å ta en hormonprøve sier ikke så mye, det kan endre seg fra dag til dag. Du skal i all fall ikke ta ut spiralen, den kan sitte opp til 7 år. Den gjør stor nytte nå og fremover. Den hindrer de store og uregelmessige blødninger som en del kvinner får før menopausen (siste menstruasjon). Hvis du ønsker østrogenbehandling for hetetokter, så vil jeg anbefale en lav dose (1 mg progynova) eller 25 mikrogram østrogen-plaster. Du skal ikke begynne med Trisekvens. Det er en fordel med rent østrogen, tillegg med hormonet gestagen er bare for å beskytte livmorslimhinnen mot unormal vekst. Her gir hormonspiralen en perfekt beskyttelse. Det har vært mye fokusering på brystkreft ved hormonbehandling, og her er det kombinasjonen østrogen og gestagen som ser ut til å gi størst risiko, rent østrogen gir meget liten eller ingen risikoøking.

Gestagenet i hormonspiralen virker stort sett bare inne i livmoren.

PMS forsvinner når du mister eggløsning, det skjer gjerne noen tid (ett år?) før menopausen.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...