Gå til innhold

Forlover og utmeldt av statskirka

Anbefalte innlegg

Gjest gyldenhaar
Skrevet

Bare et hypotetisk scenario... Jeg kom til å tenke på, kan en være forlover hvis en er utmeldt av statskirka?

Fortsetter under...

Skrevet

Hm, vet ikke. Eller jo, borgerlige bryllup går det selvsagt. Men i kirkelige? Hmm.. Hvis ikke det går, så si fra til meg! Enda mer motiv for å melde meg ut av kirka! :D

Skrevet

Det er ikke noe problem å være forlover for et par som har kirkelig vigsel, selv om man som forlover selv ikke er mdlem av statskirken.

I og med at forloveren ikke påtar seg oppgaver eller forpliktelser av religiøs art, vil ikke et medlemskap i statskirken være påkrevd for å inneha rollen.

Derimot vil man ikke kunne være fadder ved kirkelig dåp om man er utmeldt av statskirken; da dette er en oppgave hvor man påtar seg en forpliktelse av religiøs art.

Gjest blue cucumber
Skrevet

Det er ikke noe problem å være forlover for et par som har kirkelig vigsel, selv om man som forlover selv ikke er mdlem av statskirken.

I og med at forloveren ikke påtar seg oppgaver eller forpliktelser av religiøs art, vil ikke et medlemskap i statskirken være påkrevd for å inneha rollen.

Derimot vil man ikke kunne være fadder ved kirkelig dåp om man er utmeldt av statskirken; da dette er en oppgave hvor man påtar seg en forpliktelse av religiøs art.

hm. Er du sikker på det?. Jeg mener at det blir praktisert forskjellig fra sted til sted. Har tolket det slik at det er ønskelig, men ikke et absolutt krav å tilhøre statskirken. Man kan jo også tilhøre et annet kirkesamfunn.

En venn av meg var fadder i en dåp uten å tilhøre statskirken. Kanskje det holder bare å stille seg positivt til den kristne tro?.

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

hm. Er du sikker på det?. Jeg mener at det blir praktisert forskjellig fra sted til sted. Har tolket det slik at det er ønskelig, men ikke et absolutt krav å tilhøre statskirken. Man kan jo også tilhøre et annet kirkesamfunn.

En venn av meg var fadder i en dåp uten å tilhøre statskirken. Kanskje det holder bare å stille seg positivt til den kristne tro?.

Det blir nok praktisert forskjellig som du sier.

Jeg vet om et tilfelle der den ene fadderen har vært ateist (egentlig rart at han sa ja til å være fadder). Der ble det godkjent siden de andre fadderene var medlemmer av statskirken.

Skrevet

Joda, man kan være fadder om man er utmeldt av statskirken.

Annonse

Gjest klart det går
Skrevet

Jada det går an! Min beste venninne var forlover da jeg giftet meg - og hun har meldt seg ut av kirken for mange år siden. Ingen problem!

Lykke til :-)

Skrevet

Faddere ved dåp kan de ikke være. Hvordan det stiller seg med forlovere vet jeg ikke.

Skrevet

Man skal være medlem av et kirkesamfunn "som ikke forkaster barnedåpen".

Det er det formelle kravet. Men jeg hører stadig om tilfeller der det ikke praktiseres.

Gjest -jo da, det går an!
Skrevet

Det går an å være utmeldt av statskirken og være forlover!

Vi giftet oss i statskirken uten å være medlemmer der, vi hadde forlovere som heller ikke var medlemmer. (Vi "forkaster" barndåpen!)

Vi kjente presten. Kanskje det har noe å si?

Man kan være fadder! Dersom man "forkaster" bårndåpen som dåp, kan man være fadder. Man kan jo se på dåpen som en velsignelse!

Vet om flere som har vært faddere og som mener dåpen i seg selv ikke betyr noe.

Kanskje prestene ser på hvem som er fadder, forlover etc? De jeg tenker på har vært innmeldt i annet kirkesamfunn som praktiserer voksendåp.

Skrevet

Hmmm...nå jobber jeg i kirken selv, og regelverket sier ihvertfall at faddere i kirkelig dåp skal være medlemmer av statskirken.

Alternativt at man har et kristent livssyn selv om man ikke er medlem av statskirken (dvs. er medlem av annet kristent trossamfunn).

Fra regelverket:

"Som faddere kan bare velges personer som er medlem av Den norske kirke, eller andre kristne som ikke forkaster barnedåpen. Foreldrene kan ikke være faddere. Presten har ansvar for å se til at fadderne oppfyller disse forutsetningene."

"Fadderen skal for det første være vitne om at barnet er døpt med en kristen dåp. For det andre lover fadderen å be for barnet og lære barnet å be. Dessuten skal fadderen hjelpe barnet til å bli kjent med bibelfortellingene og oppmuntre det til å gå til nattverd. I en sum skal fadderen hjelpe til at barnet ”skal bli hos Kristus når det vokser opp”"

Skrevet

Joda, man kan være fadder om man er utmeldt av statskirken.

...men man må da definere seg som kristen, og som tilhenger av barnedåp.

Se og annet svar jeg ga her - samt utdrag fra regelverket til DnK.

Gjest uten signatur
Skrevet

Faddere ved dåp kan de ikke være. Hvordan det stiller seg med forlovere vet jeg ikke.

Svogeren min var fadder for nevøen sin. Han er ikke med i statskirken.

Annonse

Skrevet

Jeg vet ikke, men jeg tror det er annerledes enn fadder ved barnedåp.

Fadderen skal tross alt love at h*n skal bidra til barnets kristne oppdragelse og så videre, mens forloveren er tross alt bare et vitne på at ekteskapet er inngått, og har derved ikke noe kristent aspekt ved seg.

Skrevet

Man kan være fadder i kirkelig dåp selv om man ikke er medlem i statskirken dersom man er medlem i et annet kirkesamfunn som også praktiserer dåp. Såvidt jeg har forstått, men det er tydeligvis også veldig avhengig av presten i den enkelte kirke.

Skrevet

Da må det være ulik praksis avhengig av presten.

Skrevet

Ja, det kan du - og jeg var det uten å ha dårlig sanvittighet. I motsetning til som fadder, lover du ingen ting når du er forlover annet at personen som gifter seg er den hun sier, og ikke har noen hemmeligheter som den nye ektefellen burde vite om.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...