Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!Jeg har i høst fått plutselige hyppige vannlatninger som har gått over etter 6-20 timer. Dette har vært svært plagsomt. Første gangen trodde legen at det kunne være Clamydia. Jeg fikk azitromax 2 tbl, og plagene gikk over. (Clamydia testen viste seg senere å være negativ)Plagene kom tilbake noen uker senere, og jeg har nå hatt de mange ganger. De kommer tror jeg når det er kaldt og jeg fryser litt på bena.Har vært hos lege som satte meg på Ciproxin 500 mg x 2 i 30 dager. Urinbakt ble tatt, men den var negativ. Har fått noe bivirkninger som slapphet og hodepine. Kuren har jeg tatt i snart 14 dager. Ringte legen min som sa at jeg bare kunne kutte behandlingen hvis jeg ble for mye plaget av bivirkninger, men ønsker jo å bli bra!!!

Kan man redusere dosen Ciproxin etter 14 dager, eller må man enten fortsette med 500mg x 2, eller slutte helt?

Jeg føler meg heller ikke noe særlig bedre, og hadde senest for 4 dager siden en periode der jeg måtte stadig på toalettet. Kan det være noe annet jeg feiler, eller er dianosen riktig?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/222999-prostataplager/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Den vanligste årsaken til hyppige vannlatninger er infeksjon, som regel bakterieinfeksjon (symptomene du beskriver er ikke typiske for Chlamydia). Hvis en slik infeksjon er ukomplisert lar den seg behandle vanligvis med antibiotika. Det er selvfølgelig veldig stor fordel å vite hva slags bakterier er der og deres påvirkelighet med de forskjellige antibiotika. Det gjør saken vanskeligere om man ikke finner noe. Da gjør de fleste leger akkurat det de gjorde med deg, starter med et sk. bredspektret antibiotikum som påvirker de fleste bakterier. Coprofloxasin er et slik antibiotikum. På det settet er det ikke noe galt med forsøket. Men det er ikke optimalt å holde på med ciprofloxacin så lenge, du har fått erfart selv at det kan forekomme endel bivirkninger. Det finnes andre snillere midler som kan være verdt å prøve, f. eks. Ampicillin eller Trimetoprim-Sulfa. Men det jeg synes at når en urinveisplage (som kan være infeksjon) ikke responderer etter en så langvarig behandling kan det være andre bakenfor liggende årsaker. Hva med en prostataundersøkelse? (navnet ditt tyder på at du er en mann. )

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/222999-prostataplager/#findComment-1670654
Del på andre sider

Den vanligste årsaken til hyppige vannlatninger er infeksjon, som regel bakterieinfeksjon (symptomene du beskriver er ikke typiske for Chlamydia). Hvis en slik infeksjon er ukomplisert lar den seg behandle vanligvis med antibiotika. Det er selvfølgelig veldig stor fordel å vite hva slags bakterier er der og deres påvirkelighet med de forskjellige antibiotika. Det gjør saken vanskeligere om man ikke finner noe. Da gjør de fleste leger akkurat det de gjorde med deg, starter med et sk. bredspektret antibiotikum som påvirker de fleste bakterier. Coprofloxasin er et slik antibiotikum. På det settet er det ikke noe galt med forsøket. Men det er ikke optimalt å holde på med ciprofloxacin så lenge, du har fått erfart selv at det kan forekomme endel bivirkninger. Det finnes andre snillere midler som kan være verdt å prøve, f. eks. Ampicillin eller Trimetoprim-Sulfa. Men det jeg synes at når en urinveisplage (som kan være infeksjon) ikke responderer etter en så langvarig behandling kan det være andre bakenfor liggende årsaker. Hva med en prostataundersøkelse? (navnet ditt tyder på at du er en mann. )

Men jeg fikk ikke svar på om jeg kan gå ned på dosen Ciproxen Eks: 250mg x2 istedet for 500mg x2

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/222999-prostataplager/#findComment-1670771
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...