Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en kvinne på 35år som har i løpet av 7 mnd har gått ned ca 25 kg uten omlegging i livsstil av særlig grad. Jeg begynte på medisin parlodel pga hyperprolaktemi, og mistanke om en mikroadenom i hypofysen. Hadde forhøyede verdier av prolaktin i lengre tid, og dessverre fått påvist osteoporose i hofte - noe bedre T-score i rygg (osteopeni). Spørsmålet mitt er forbundet med vekttapet, jeg er blitt ganske tynn nå, og selv om vekten på en måte har stabilisert seg - går den fremdeles nedover. Kan dette være en bivirkning av medisinen ? Har hatt noen netter med blodtrykksfall, men da er de kveldene jeg har tatt medisinene uten kveldsmat. Eller kan det være en naturlig reduksjon av vekt grunnet stabilisering av hormonene? Jeg var unormal høyt i vekt til meg å være før behandling startet, men nå er jeg slankere enn jeg har vært før.. Har ikke magesmerter, men har diare-lignende avføring daglig etter måltid.

- Jeg har ikke store problemer med dette, men de rundt meg reagerer så veldig på vekttapet at jeg nå stiller spørsmålstegn selv. Er dette noe man skal sjekke selv om man føler seg i grei form, og i så fall hva bør jeg sjekke ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/223067-vekttap-uten-grunn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Parlodel kan gi kvalme, hurtigere tarm-aktivitet og nedsatt matlyst. Hormonforstyrrelsene før behandling kan ha gitt overvekt.Tilsammen KAN dette være forklaring. men vekttapet er såpass stort at jeg synes du kan kontakte fastlegen for en sjekk. Særlig stoffskiftet bør måles, og helst sammenliknes med tidligere verdier. Likeledet bør senkningen, blodskkeret og generelle prøver på lever-aktiviter måles. Kanskje bør det utelukkes at du har noen kroniske infeksjoner eller tarmsykdom. Legen bør også måle B12-verdier, som kan bli for lave ved langvarig løs avføring. men det viktigste er allmenntilstanden din. Dersom denne er god, er det neppe grunn til bekymring, og trolig vil vekttapet flate ut dersom medisinene er årsak. Kanskje bør dosen reduseres litt i og med at du veier mindre. Dette får du ta opp med spesialisten som kjenner deg og hviklen type prolaktinom du har.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/223067-vekttap-uten-grunn/#findComment-1674856
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...