Tiffi1365380965 Skrevet 17. mars 2006 Skrevet 17. mars 2006 Hei, jeg er en jente på 23 år. Jobber som sykepleier. Jeg tar reductil kapsler for å minske apetitten, kjøpt på nettapotek. Det gjør at jeg spiser minimalt på dagen, men gjerne middag på ettermiddagen. Drikker rikelig, og tar dobbel dose sana-sol hver dag. Det måltidet jeg spiser på kvelden varierer jeg så godt jeg kan. Tror du dette kan gi mangelsykdom? Jeg bruker avføringstabletter rundt en gang i uken (sjelden oftere), når jeg føler jeg spiser for mye. Varierer mellom miniklyx og pursinnid. Kan tarmen bli skadet når det er en gang i uken eller midre, og jeg varierer middel? BMI 23. Høres dette ut som en spiseforstyrrelse for deg? Jeg vet at jeg tenker for mye på mat, er veldig opptatt av å ikke spise for mye. Samtidig kaster jeg aldri opp, og sulter meg ikke. Så jeg vet ikke helt om dette er noe jeg bør søke hjelp for..? Hilsen Maren 0 Siter
Gjest vioola Skrevet 18. mars 2006 Skrevet 18. mars 2006 vanskelig å svare på. på en måte virker det som du har kontroll , men det kan jo hende det er noe som heter for mye kontroll også. å bruke klyster hver uke tror jeg ikke er normal. Og teste seg for mangelsykdommer kan mange gjør det. Jeg er overvektig men endel av blodprøvene viser at jeg er underenært. Altså får ikke i meg de næringsstoffene..så absolutt verdt å teste ut. og om reductilen gjør at du spiser alt for lite bør du kutte de ut 0 Siter
Gjest lozan Skrevet 18. mars 2006 Skrevet 18. mars 2006 spis 4-6 SMÅ måltider om dagen (du klarer vel det når du tar reductil) og du kan gå ned i vekt og holde deg der. Uten spiseforstyrrelse. Minst 5 av mine venninner har drevet med avføringspiller, noen i ekstrem grad. Det hjelper ingenting. Jeg er den som spiser hva jeg vil og liker å trene, og jeg er den som har blitt slank. (fra bmi 29 til 23 og vil ikke gå ned mer, liker å ha pupper.) Til slutt blir de lagt inn for å lære å spise 4-6 små måltider om dagen uten å ta avføringspiller, faste, kaste opp osv. Hva med å prøve det selv først 0 Siter
Tiffi1365380965 Skrevet 18. mars 2006 Forfatter Skrevet 18. mars 2006 vanskelig å svare på. på en måte virker det som du har kontroll , men det kan jo hende det er noe som heter for mye kontroll også. å bruke klyster hver uke tror jeg ikke er normal. Og teste seg for mangelsykdommer kan mange gjør det. Jeg er overvektig men endel av blodprøvene viser at jeg er underenært. Altså får ikke i meg de næringsstoffene..så absolutt verdt å teste ut. og om reductilen gjør at du spiser alt for lite bør du kutte de ut Problemet er at jeg nyter å ikke bli sulten med Reductil, så jeg vil ikke kutte de ut.. Det er ikke enkelt! Har gått ned i vekt før ved å spise sundt, men det er de siste 5 kiloene som aldri vil av! Så nå er målet mitt egentlig å spise så lite som mulig, men uten å skade kroppen. Tusen takk for svar 0 Siter
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 20. mars 2006 Skrevet 20. mars 2006 Du fyller kriteriene for en lett form for "restriktiv" spiseforstyrrelse" i og med at du brukt kunstige midler for å kontrollere kalori-optak i kroppen. Og også det at tanken på mat styrer endel av hverdagen din. Det viktige for deg vil være å "slutte" mens leken er god, og gradvis gå over til et normalt spisemønster. Det er mye sunnere for kroppen å spise mer, og samtidig forbrenne mer. For at du skal få kontroll, tror jeg det er viktig at du begynner å spise 4 sunne/enkle måltider per døg, og starte med mosjon om du ikke gjør det. Den mengden avføringsmidler du bruker vil neppe forstyrre tarm-aktiviteten permanent. Synes du bør sørge for ekstra kalk-tilskudd, og omega-3 kapsler. Ta kontakt med fastlegen din dersom du føler at du mister kontrollen, det er hjelp å få. 0 Siter
Gjest iks.no Skrevet 20. mars 2006 Skrevet 20. mars 2006 du må sørge for å finne ut hvilke psykiske faktore det er som trigger tankene dine om mat. det er der løsningen ligger. vet hva jeg prater om, men brukte selv HELDIGVIS aldri kunstige midler, piller og lignende 0 Siter
Gjest x anorxia Skrevet 8. november 2006 Skrevet 8. november 2006 Problemet er at jeg nyter å ikke bli sulten med Reductil, så jeg vil ikke kutte de ut.. Det er ikke enkelt! Har gått ned i vekt før ved å spise sundt, men det er de siste 5 kiloene som aldri vil av! Så nå er målet mitt egentlig å spise så lite som mulig, men uten å skade kroppen. Tusen takk for svar Jeg vil ikke fornærme deg,men for meg høres dette ut som om du har kontroll...men har du egentlig det? Du nyter ta tabletter som minsker appetitten,og du bruker fast avføringsmiddel!! Hos meg ringer det da en liten bjelle :-( Nr.1 jeg har selv hatt anorexi,for 20 år siden og "startet" på den måten med full kontroll slik du gjør! Men de siste kiloene ville ikke av,dermed utviklet det seg.Dermed startet oppkasten i tillegg.Kom til ett punkt hvor magen vrengte seg bare noe kom ned.og måtte lære spise på nytt.I dag 20 år senere,og 4 barn.Frister det fortsatt å kvitte meg raskt med kiloene.Jeg vet jo hva jeg har gjort før,og tror jo da jeg denne gangen har kontroll :-) Men vet du..desverre...når kroppen tar over da kan man ikke lenger ta kontrollen!! En annen ting er at i dag har jeg problemer med mage-tarm systemet.Magen er overømfintlig for medisiner,dermed ble det stikk piller,men tarmen er og blitt irritabel :-( dermed oppstår ofte ett problem.Om dette skyldes anorexi og mini klyx (brukte og kun 1g pr uke) vet jeg ikke.Men jeg vil likevel ADVARE deg!! Søk hjelp,be fastlegen iallefall om råd..Kansje tar det overhånd en dag :-( da er det bedre å ha 5 kg for mye,enn en ødelagt kropp. Selv om det ikke direkte er farlig det du gjør,så er veien og tankene dine,starten. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.