Gå til innhold

Anbefalte innlegg

hei!

Har fått tak i Keto-Diabur test reseptfri på apoteket!

Må jeg ta morgenurin?

Er det alltid sukker i urinen samme vilken tid på døgnet hvis du har sukkersyke?

Hva hvis du har lavt blodsukker vil det vise sukker i urin?

Mange spørsmål på en gang men håper noen kan hjelpe meg!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22338-n%C3%A5r-skal-jeg-ta-testen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Windsong

Ta blodtesten med en gang du står opp, fastende. Urintest tar ikke jeg selv, så derfor må andre svare deg på det. Lykke til. Nå får du i allefall svar på det du har gått og lurt på.

Hei igjen!

Jeg vil tro det er en fordel å ta testen i morgenurin - fastende. Da vil ikke det du har spist kunne påvirke testen på noen måte.

Dersom du har diabetes, vil det nok være sukker i urinen konstant. Kanskje også ketoner.

Man vil ikke få utslag på sukker i urinen når blodsukkeret er for lavt.

Man får sukker i urinen når kroppen ikke forbrenner tilstrekkelig med sukker slik at blodsukkeret blir høyt. Da vil kroppen forsøke å kvitte seg med sukkeret igjennom urinen i stedet.

Med vennlig hilsen

Gjest Stein Vaaler

Hei

KetoDiabur-Test 5000 er en strimmel som brukes til å påvise sukker (glukose) og ketoner i urinen.

Dersom blodsukkeret ditt ligger over 10 mmol/l vil det komme sukker ut i urinen. Jo mer sukker som kommer ut jo større utslag blir det på stixen. Når urinen er positiv på sukker vet du at blodsukkeret har vært for høyt en eller annen gang siden du sist latet vannet. Men du vet ikke når dette var eller hvor lenge blodsukkeret lå for høyt. Derfor er det få som i dag bruker urinstiks til å vurdere blodsukkeret - det blir mye mer korrekt å måle blodsukkeret direkte.

Den andre målingen du kan gøre med denne stiksen er ketoner. Ketoner er syrer som i stor mengde kan føre til syreforgiftning (ketoasidose). Dette ser man ved alvorlig insulinmangel ofte i sammenheng med at man samtidig har annen sykdom med feber. Kombinasjonen høyt blodsukker (over 15 mmol/l), sukker i urinen og ketostix på 3+ er et faretegn som må få en persone med type 1 diabetes til å kontakte sin egen lege umiddelbart.

Ketodiabur er altså en stiks du bruker når du har annen sykdom og lurer på om også din diabetes er ute av kontroll.

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...