Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har en sønn på 20 år som ligger på sykehuset med denne sykdommen. Han har vært veldig dårlig og fått intravenøst nå i 5 dager.Han har ikke klart å snakke disse dagene så vi kommunisert gjennom papir og blyant. Igår morges åpnet de opp litt i halsen og fikk ut masse smuss som legen kalte det og da ble det lettere å puste og svelge. Så igå kveld virket han litt bedre og klarte å bruke stemmen såvidt, men idag er han ganske dårlig igjen. han har 30-40 i feber hver dag. Jeg vet han er på den beste plassen men synes det er forfredelig at han skal ha så vondt. Er det noen her som har vært like dårlig og hvor lang tid tok det før dere kom dere i jobb og var tilbake til "normalen" Meningen var han skal til Syden i juli men det er bare 4 mnd til og har lest at det går lang tid før du er tilbake til "normalen" når du har vært så syk som han er. Tenker da på at det vil jo bli en del festing og alkohol og det er vel ikke så bra!!! Men får håpe han kommer seg for hver dag men det hadde vært flott om noen som har hatt det sånn kunne svart hvordan de hadde det etterpå og hvis legen har noen ord På forhånd takk for hjelpen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22358-mononukleose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob

Kjære Rhia,

Mononukleose kan ha svært forskjelig forløp, fra infeksjon nesten uten symptomer til svær sykdom. Din sønn har tydeligvis vært uheldig og fått en alvorlig form. Jeg har opplevd endel slike tilfeller, selv om de forekommer relativt sjelden. Det er egentlig svært lite man kan gjøre med virussykdommen, den går sin gang. Det man kan gjøre er nettopp det de gjør med sønnen din; å sørge for at det er åpne luftveier, hevelsen i halsen kan være så uttalt at det ikke kommer noe luft gjennom. Dessuten må man sørge for væske og næring. Det jeg kan trøste deg med at det går over, selv om det kan ta tid: vanligvis en uke, kanskje to, av og til noe lenger. Når det gjelder langtids ettervirkninger, er dine tanker ganske riktige. Det er et par ting som er viktig å ha in mente det første er ikke å overdrive med fysisk aktivitet. Ta det med ro i noen måneder. Det andre er å unngå å belaste leveren: og det er to ting som man bør tenke på: fett mat og alkohol. Juni er noen måneder unna, men jeg tror det er riktig at han har dette in mente når han reiser til syden. Ettervirkningenes grad henger ikke nødvendigvis sammen med forløpet av den akutte sykdommen. Et så stormende forløp som han har nå kan få en snill langtids forløp. Men det er ikke mulig å forutse i det nåværende tidspunkt.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22358-mononukleose/#findComment-95831
Del på andre sider

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob

Kjære Rhia,

Mononukleose kan ha svært forskjelig forløp, fra infeksjon nesten uten symptomer til svær sykdom. Din sønn har tydeligvis vært uheldig og fått en alvorlig form. Jeg har opplevd endel slike tilfeller, selv om de forekommer relativt sjelden. Det er egentlig svært lite man kan gjøre med virussykdommen, den går sin gang. Det man kan gjøre er nettopp det de gjør med sønnen din; å sørge for at det er åpne luftveier, hevelsen i halsen kan være så uttalt at det ikke kommer noe luft gjennom. Dessuten må man sørge for væske og næring. Det jeg kan trøste deg med at det går over, selv om det kan ta tid: vanligvis en uke, kanskje to, av og til noe lenger. Når det gjelder langtids ettervirkninger, er dine tanker ganske riktige. Det er et par ting som er viktig å ha in mente det første er ikke å overdrive med fysisk aktivitet. Ta det med ro i noen måneder. Det andre er å unngå å belaste leveren: og det er to ting som man bør tenke på: fett mat og alkohol. Juni er noen måneder unna, men jeg tror det er riktig at han har dette in mente når han reiser til syden. Ettervirkningenes grad henger ikke nødvendigvis sammen med forløpet av den akutte sykdommen. Et så stormende forløp som han har nå kan få en snill langtids forløp. Men det er ikke mulig å forutse i det nåværende tidspunkt.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22358-mononukleose/#findComment-95833
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...