Gå til innhold

Bihule/Slimhinne problemer

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er 30 år, og har de siste årene blitt mer og mer plaget av irritasjon i neseslimhinner/bihuler. Dette gjør at:

- det klør hele tiden

- jeg nyser hele tiden

- det kommer små mengder friskt blod ut når jeg snyter meg

- neseborene tetter seg opp med jevne mellomrom

- jeg har sår hals (kanskje fordi det renner om natten..? )

I det hele tatt plager det meg veldig mye. Jeg har vært hos lege med det flere ganger, også hos spesialist, uten at de har funnet ut noe ang. bihulene iallefall.

I det siste har jeg begynt å skylle daglig med saltvann, men det fører bare til at jeg blir tett i nesen og må noen ganger bruke Otrivin for å løse opp, så jeg blir ikke noe klok på dette :(

Har benyttet snus on/off i noen år, tror du dette vil påvirke situasjonen min ?

Har du en idé til hva jeg kan gjøre ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/223616-bihuleslimhinne-problemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Synes i første omgang du skal bruke kortisonholdig nesespray noen måneder, da roer slimhinnene seg ned, og vil etterhvert bli mindre hovne. Resept får du av fastlegen din. Samtidig bør du trappe gradvis ned bruken av avsvellende nesedråper; årsak til plagene dine KAN være overforbruk av dette; med en gang stoffet blir borte fra kroppen, blir slimhinnen desto mer hoven..Kanskje bør det taes allergiprøver, særlig muggsopp og husstøv-midd. Likeledes bør du få vurdert hvordan inneklimaet er hjemme og på jobb. Kortisonholdig nesespray kan brukes kontinuerlig, og har så og si ikke bivirkninger. Effekten kommer gradvis etter at du har brukt sprayen i 4-5 dager. Tror ikke snusen har noe med sakeln å gjøre..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...