Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei Nina..

Jeg har den siste tiden hatt en type anfall, som er veldig

vansklig og forklare. For å prøve og forklare: Det starter oppe i hodet som regel, og noen ganger i bryst/mage regionen. Som regel går det fra hodet og nedover i kroppen. Hvordan det føles greier jeg ikke å beskrive, annet enn at jeg føler jeg blir fjern og at jeg liksom ikke er meg selv. Holder som regel på i 15-20 sekunder. Her om dagen hadde jeg to anfall som var mye sterkere enn vanlig, følte nesten at jeg holdt på å svime av. Drikker mye kaffe til daglig og røyker en del.. Kan du ha noen formening om hva dette kan være??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/223744-anfall/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Dette kan høres ut som hyperventilsjons-anfall. Det består i at gass-sammensetningen i blodet forbigående endres fordi personen ubevisst puster hurtigere og mer overfladisk. Plagene som kommer er ofte prikninger/dovning rundt lepper, på fingre og tær, videre kanskje svetting og litt hjertebank, og følelse av å skulle besvime. Noen gjør det også, men da regulerer kroppen selv slik at man puster normalt og plagene går fort over. "behandling" er å holde pusten litt, eller puste langsommere eller f.eks inn i en pute. Noen får disse anfallene pga stress og angst. man kan selv fremskaffe det ved bevisst å puste kraftig ut og inn en periode. men man kan ike utelukke at det er en variant av epilepsi, eller i værste fall "drypp", med begge deler er lite sannsynlig i og med at det går så fort over. Kaffe og nikotin vil gi hurtigere puls, og kan forværre stress-symptomr, men noen direkte årsak er det nok ikke. Tenk på om du kan gjøre noe for å redusere total-stress i livet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/223744-anfall/#findComment-1678024
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...